Bokens
omslag förstärker det alarmistiska anslaget. Det föreställer en modern indian i
skjorta och slips, traditionell fjäderskrud på huvudet och en gasmask för ansiktet
– påfallande lik en kachinamask. Och visst har Wildcats bok en ödesdiger
grundton av förestående klimatkollaps och det som han kallar den fjärde
urfolksfördrivningen. Med det avser han de urfolk med ett bevarat traditionellt
livssätt som redan nu drabbas av klimatförändringarna. Stigande havsnivåer och
smältande isar och permafrost tvingar dem att överge sina traditionella
boplatser och livssätt. Det gäller t ex arktiska folk i Alaska och Kanada som
blivit ofrivilligt indragna i en process av ”katastrofal upplösning av
ursprungliga livssätt”.
Den
röda varningen är utfärdad av Moder Jord ”som försöker säga oss något på sitt
eget språk”. ”Planeten säger oss att problemet är det sätt som en stor del av
mänskligheten lever på.” Vi måste förändra detta sätt att tänka och leva på och
hitta fram till ”bättre sätt att leva där vi är”. På 139 sidor ger Daniel
Wildcat sitt bidrag till denna process och han lyckas på dessa sidor få in
förvånansvärt mycket av och om ursprunglig filosofi och kunskap. Detta är en
stor bok i litet format som kräver noggrann koncentration och kontemplation
från läsarens sida. Belöningen är en god inblick i kunskapssystem som vilar på
”tusentals år av samspel med ekosystem, samspel med jorden, luften, vattnet och
icke-mänskliga levande varelser”.
Wildcat
betonar hur den ursprungliga mångfalden i natur och klimat gett upphov till
mångfald i livssätt och livssyn. Kunskap uppstår i och genom handling (knowing as doing) och det finns
självfallet inte ett enda utan många urtänkanden som vi kan lära oss av. Och
vad är det som världen framför allt behöver ta till sig av urfolkens praktiskt
grundade filosofier? Här ställer Wildcat det han kallar ursprunglig realism (indigenous realism) mot
industricivilisationens moderna mytologi. Urfolken har förstått att de inte kan
styra naturen, något som däremot är en grundtanke i den moderna mytologin. Naturen
är alltid större än människan och urfolken förhåller sig till detta faktum
genom att leva uppmärksamt (attentive
living). Ett annat uttryck för detta som Wildcat använder är ”respektfull
uppmärksamhet” gentemot omvärlden. Det innebär att vara uppmärksam på vad
landskapet, dess växter och djur kan lära oss. Resultatet blir en förmåga att
arbeta med det som finns tillgängligt – kombinerat med visdom för att försäkra
sig om att även kommande generationer kan fortsätta på samma sätt.
Urfolkens
kunskapssystem har utvecklats under många generationers symbiotiska samverkan
med landskapen på de platser som de kallar sina hem. Kunskaperna uppstår ur
ömsesidig samverkan med allt annat och bygger på relationer till allt annat
levande. Kunskap är relationer, helt
enkelt. Naturen ses inte som en samling resurser utan som ett nätverk av
släktingar. De djupaste insikterna får vi genom vårt handlande, skriver
Wildcat. Det gäller inte bara handlande för att skaffa föda, tillverka kläder,
bygga bostäder och uppfostra barn utan också sådant som bön, sång och trumning.
”För dem som är uppmärksamma finns kunskapen i livet.”
Urtänkandet
leder till ett respektfullt och ansvarsfullt sätt att uppträda i ekologiska
samhällen. Till skillnad från det västerländska framhävandet av människans
omistliga rättigheter betonar
urkulturerna i stället människornas omistliga skyldigheter gentemot den övriga skapelsen. Kunskapen kommer till
människorna som en gåva från Moder Jord och andra levande varelser. Wildcat
aktar sig dock för att romantisera urkulturerna: ”Urfolk har gjort många
misstag och felbedömningar”. Här nämner Wildcat några av de nordamerikanska
högkulturer som dukat under, t ex Hohokam, Cahokia och Chaco Canyon.
För
oss idag gäller att göra en seriös granskning och återuppbyggnad av ursprunglig
kunskap. Att tillämpa ursprungliga insikter på innovativa sätt för att försöka
lösa de praktiska problem världen står inför idag. Vi behöver bl a en mängd
teknologiska innovationer utifrån ett annat sätt att tänka och handla –
inspirerat av urtänkande och med respekt för jorden, luften och vattnet. Vi
behöver identifiera teknologier som har ett värde som går bortom de ekonomiska
vinstmåtten, skriver Wildcat. Han sätter sitt hopp bl a till att de indianska
universitet som växt fram runt om i USA ska kunna alstra en ny generation av
indianska forskare, ingenjörer och planerare. Situationen är allvarlig och det
är bråttom och det enda vi kan göra är att kavla upp ärmarna och sätta igång.
Men, för att återknyta till bokens undertitel, är det inte
ett uttryck för hybris att tro att människan kan rädda jorden? Naturligtvis kan
inte människan göra det ensam, betonar Wildcat. ”Vi måste be om hjälp från våra
släktingar. Vi måste vara uppmärksamma och vända oss till växterna, djuren, vinden,
vattnet, Jorden och vår mest avlägsna släkting, solen, för att stoppa en
överhängande katastrof för Jorden.” Ett viktigt steg på vägen är att vi
accepterar våra omistliga skyldigheter i skapelsen.