Det
är något som inte stämmer i denna förklaring och det har fått Jan Ekermann att försöka tränga igenom
dimridåerna och göra en djuplodande undersökning av lögardagens tillkomst, som
då visar sig vara ett inslag i en stor och omfattande andlig syn- och
tankevända. Resultatet är två böcker, som bör intressera alla som på något sätt
vill fördjupa sig i förkristen nordisk andlighet – Hagtornsgåtan (Credendum 2005) och Lögardagsgåtan (Credendum 2007).
Ekermanns
huvudtes är att också den sjunde dagen före kristendomens ”lögardag” hade ett
hedniskt namn, nämligen Lódursdagen och att denne Lódur, var en högt ansedd
gudom, senare mer känd under namnet Loke. Beviskedjan för detta lyder i korthet
ungefär så här: den romerska sjunde dagen var uppkallad efter Saturnus, som
liksom Lódur/Loke var av jätteätt och var en dubbelnatur med både kreativa och
destruktiva sidor. Germanerna hade en parallellgud till Saturnus som kallades
Sater eller Saetere och som fick namnge sjundedagen (något som lever kvar i
engelskans Saturday). I Norden knöts
dagen till Lódur/Loke, som var föremål för en omfattande kultisk verksamhet vid
stora vårfester i heliga hagtornslundar. Lódur/Loke har enligt Ekermann haft
noanamnet Hagall som visar på hans samhörighet med hagtornsträdet. Lokes mor är
Laufey eller Nál, som kan tydas som lövträdet hagtorn med sina sylvassa
törnen/nålar. Samband mellan Lódur/Loke och Hagall hittar Ekermann bl a på de
kalendariska runstavarna där just Hagal-runan betecknar den sjunde dagen. Många
platsnamn med prefix som Torn- och Hagel- är också belägg för den omfattande
Lokekulten
Den
kristna kyrkan såg med avsmak på att sjundedagen hade namn efter Lódur/Loke som
prästerskapet i enlighet med parallellerna till Saturnus uppfattade som en
variant av Satan. Vid kyrkomötena 1152-1153 i Nidaros och Linköping infördes
den julianska tideräkningen i Norden och då beslöts också att Lódursdagen måste
döpas om. Resultatet av diskussionerna blev laughardagen, som ljudmässigt
ligger ganska nära Lódursdagen, och som ideologiskt kunde kopplas samman med
påsklördagen då det var vanligt att massdöpa hedningar. Simsalabim så hade den
sataniska Lódursdagen transformerats till lögardagen då de kristna skulle
genomgå en omsorgsfull rening inför vilodagen, Herrens dag.
Till
demoniseringen av Lódur/Loke har inte minst Snorre Sturlasson bidragit i sin
version av Eddan, där han har förvanskat gestalten till oigenkännlighet och
raderat bort Lódur ur skapelseberättelsen. I Valans spådom i den poetiska Eddan
(Edvin Thalls tolkning) finns Lódur däremot ännu närvarande i stroferna om hur
de första människorna skapades:
Ur
kretsen trädde trenne asar,
mäktige, hulde, till huset ned;
funno på land föga mäktande
Ask och Embla, ödeslösa.
mäktige, hulde, till huset ned;
funno på land föga mäktande
Ask och Embla, ödeslösa.
Ej
anda de hade, ej hug de ägde,
ej blod, ej later, ej gudalikhet;
ande och hug gav Oden och Höner,
later gav Lodur och gudalikhet.
ej blod, ej later, ej gudalikhet;
ande och hug gav Oden och Höner,
later gav Lodur och gudalikhet.
I
Björn Collinders tolkning sägs att Lódur gav ”blod och blomstrande hy” och med
Åke Ohlmarks ord ”livssaft och livets färg”.
I
vilket fall som helst är Lódur ett väsen som intimt är sammankopplat med
människoblivandet och människans särskilda kvaliteter och därför är det inte
alls någon långsökt tanke att Lódur/Loke betraktats och behandlats som en
särskild ”människornas vän”. Det känns således helt rätt att avdemonisera Loke
och återge honom hans spännande och mer sammansatta karaktär. Men var han
föremål för de jättelika offerfester som Ekermann menar? Här måste jag anmäla
en viss tveksamhet eftersom de ekermannska bevisen bitvis känns rätt så tunna.
En helt annan lösning på lögardagsgåtan som jag började fundera på när jag
läste Ekermann skulle kunna peka hän mot havets gudomliga väsen – Ägir och Ran.
Kanske var den sjunde dagen från början helgad åt dem i deras egenskap av de
ursprungliga vattnens livgivande kraft och skaparförmåga? Kanske var det ett
sätt att behålla sjundedagens helighet att namna den efter vattnet, det heliga?
Laugardag = det heliga vattnets dag?