Heimdall och hans nio mödrar |
Calleman påpekar i sin bok, som jag tidigare recenserat här, att just nio-talet går igen i många ursprungliga myter världen över. Det verkar ha funnits en rudimentär eller ska vi säga intuitiv förståelse av att världen har formats av nio olika impulser, som kvalitativt sett är väldigt olika. I den nordiska traditionen har vi myten om världsträdet Yggdrasil och de nio världarna som är knutna till eller snarare kanske sammanvävda med världsträdet. I den första sången i Den poetiska Eddan berättar Urvölvan följande:
Urtidens mäktiga
jättar minns jag,
dem som i forntiden
fostrade mig;
nio världar minns jag,
nio jättekvinnor,
innan världsträdet
började växa.
jättar minns jag,
dem som i forntiden
fostrade mig;
nio världar minns jag,
nio jättekvinnor,
innan världsträdet
började växa.
Calleman ser det han kallar Livets träd – någonstans i
universums mitt – som den sfär som alla skapande impulser på såväl makro- som
mikronivå har utgått från. Livets träd är alltså en sorts kosmisk matris för
hur allting har blivit och är: as above,
so below; as inside, so outside. Frågan är nu om de nio världarna i nordisk
tradition motsvarar de nio skapelsevågor som har frambringat världen som vi
känner dem. Det rör sig inte om någon fullständig överensstämmelse men beröringspunkter
finns och i så fall finns det också en kronologisk ordning på de nordiska
världarna, även om det inte handlar om någon hierarkisk ordning.
Åtta av världarna, som jag hellre kallar sfärer, kan föras
samman parvis och står alltså i ett komplementärt motsatsförhållande till
varandra. De är polariteter som ömsesidigt betingar varandra. De två äldsta sfärerna
är kölden och hettan som ur Tomheten (Ginnungagap) frambringar den allra första
varelsen, den tvåkönade jätten Ymer (=den dånande, den larmande). Kölden =
Nifelhem, hettan = Muspellhem. Den tredje sfären som alltså tar kropp i Ymer är
Jättehem som balanseras av Vanahem, fruktbarhetens domän. Nästa par i denna
kronologiska berättelse om den kosmiska skapelsen är Helhem, dödens sfär, och
Asgård, himmelsgudarnas dimension. Därefter kommer Svartalvhem och Ljusalvhem,
jordens och luftens alstrande krafter, och till sist Mannhem, människornas
sfär. Vi har här att göra med såväl en kosmisk som en planetarisk som en inre
utvecklingsprocess.
Om vi analyserar detta jämställande av de nordiska nio
världarna med Callemans nio skapelsevågor med hjälp av utharkens runsystem och
särskilt beaktar de talmagiska sammanhangen får vi följande högintressanta
resultat: Nifelhem = Iss som är runa nr 10, Muspellhem = Ken med talvärde 5,
Jättehem = Thurs (2), Vanahem = Lagu (20), Helhem = Eh (18), Asgård = Ass (3),
Svartalvhem = Bjarka (17), Ljusalvhem = Sol (15) och Mannhem = Madr (19).
Summan blir 109. Om vi reducerar detta till ett naturligt ental får vi 1+0+9=
10 som i sin tur blir 1+0=1. Runa nr 1 är Ur som står för ursprunget, början
och den skapande, uppbyggande urkraften. Detta talar för att myten om Yggdrasil
och de nio världarna rymmer en skapelseberättelse som väl låter förena sig med
Callemans nio skapelsevågor.
En gestalt som är starkt förknippad med denna kreativa
kosmiska process är Heimdall – den gudomliga varelse som hade fått en klunk ur
visdomens källa i utbyte mot sitt ena öra och då hade begåvats med en
översinnlig hörförmåga och sedan tagit plats som vaktman vid porten till
Drömtiden. Heimdall har tolkats som en
personifikation av Världsträdet eller Världspelaren och har en motsvarighet i
samisk kosmologi i den gestalt som kallas Veralden olmai, alltså världens eller
världarnas man. Och att Heimdall är världarnas man framgår av Eddasången om
Hyndla:
Arla i forntid
föddes en mäktig
och urstark man
av asarnas ätt,
en man med spjut,
född av nio mödrar,
nio jättekvinnor
vid jordens ände.
föddes en mäktig
och urstark man
av asarnas ätt,
en man med spjut,
född av nio mödrar,
nio jättekvinnor
vid jordens ände.
Han föddes av Gjalp,
han föddes av Greip,
han föddes av Eistla
och av Eyrgjafa,
han föddes av Ulfrun
och av Angeyja,
Imd och Atla
och Järnsaxa även.
han föddes av Greip,
han föddes av Eistla
och av Eyrgjafa,
han föddes av Ulfrun
och av Angeyja,
Imd och Atla
och Järnsaxa även.
En vart född
mäktigare än andra,
han som blev given
jordens krafter
och sades vara
av alla den störste,
släkt med varje
varelse på jorden.
mäktigare än andra,
han som blev given
jordens krafter
och sades vara
av alla den störste,
släkt med varje
varelse på jorden.
I Snorres Edda sägs om Heimdall: ”Han kallas den vite asen.
Han är stor och helig. Nio mör, alla systrar födde honom som sin son.” Där
återges också ett fragment ur Heimdallsgaldern:
Nio mödrars barn är jag,
nio systrars son är jag.
nio systrars son är jag.
Denna galder finns också i en mer fullständig version:
Heimdall är du, hudvit bland asar
hög och helig och stor.
Underbart född i urtidsdagar.
Man med mödrar nio,
son av systrar nio.
hög och helig och stor.
Underbart född i urtidsdagar.
Man med mödrar nio,
son av systrar nio.
Heimdalls mödrar kan helt enkelt vara de nio
skapelsevågorna. Att de beskrivs som systrar är för att visa på det organiska
sambandet mellan skapelsevågorna. De har ett gemensamt ursprung och hänger
intimt samman, även om de innehåller olika kvaliteter, eller ska vi säga
potentialiteter. De nio vågorna frambringar Heimdall som representerar världen
i sin totalitet. I denna myt finns också en evolutionär kronologi inskriven.
Enligt Calleman har de tre sista skapelsevågorna aktiverats år
1755, 1999 och 2011. Hur kunde människor för över 1 000 år sedan veta att
det rörde sig om nio vågor när det bara var sex av dem som då var aktiverade?
Det är onekligen en fråga som komplicerar analysen, men kanske var det så att
esoteriskt bevandrade människor kände av en sorts ”förvågor” (Calleman talar om
pre-waves) eller helt enkelt hade en
profetisk intuition om den kosmiska dynamiken – kanske uppnådd genom att
använda runor som divinationsmetod. Däremot är det helt klart att det är först efter 2011 som vi kan nå en mer
fullständig förståelse av de nio skapelsevågorna och världens karaktär och
därmed också möjliga vägar för att bringa fred, harmoni och balans. För detta
fanns en intuitiv förståelse redan när de gamla myterna berättades, vilket
framgår t ex av Odens initiationsrit på Världsträdet. Här med Odens egna ord i
Havamal:
Jag vet att jag hängde
i vindpinat träd
nio hela nätter,
stungen med spjut
och offrad till Oden,
själv given till mig själv
på det mäktiga träd
som ingen mänska vet
av vad rot det är vuxet.
i vindpinat träd
nio hela nätter,
stungen med spjut
och offrad till Oden,
själv given till mig själv
på det mäktiga träd
som ingen mänska vet
av vad rot det är vuxet.
Jag fick ingen mat,
ej heller mjöd,
rätt ner såg jag,
runor tog jag upp,
tog dem skrikande
och föll från trädet.
ej heller mjöd,
rätt ner såg jag,
runor tog jag upp,
tog dem skrikande
och föll från trädet.
Då började jag frodas,
fatta och förstå,
växa och trivas väl.
fatta och förstå,
växa och trivas väl.
Alltså: det är först efter den nionde natten, läs den nionde
vågen, som full kunskap är möjlig. Den finns närvarande som en potential i hela
skapelsen för den som gör sig mottaglig. Den fanns inte i fullständig form när
dessa myter berättades eller skrevs ner och den fanns inte annat än som en
föraning eller för-våg när C G Jung utvecklade sina tankar om det kollektiva
omedvetna och synkroniciteter, eller när Carlos Castaneda och Michael Harner
skrev sina texter om shamanens väg på 1970- och 1980-talen. Det kan förklara varför
dessa banbrytande författare valde individuella förhållningssätt. Deras
hållning är idag helt otillräcklig men de ska naturligtvis ha kredd för att ha öppnat
dörrar till ny kunskap. De förmådde dock inte själva att träda in genom dessa
dörrar, men gjorde det ändå möjligt för oss att senare göra detta och därmed
överskrida deras begränsningar. Nu
finns all nödvändig kunskap för att skapa fred och harmoni och därmed faller
också ett ansvar på oss idag att också göra detta. Och det kan bara ske
gemensamt, inte i form av andliga egotrippar. Det har Carl Johan Calleman
insett och därmed har han gjort en mycket viktig insats för världen. Som han själv skriver i avslutningen
av The Nine Waves of Creation: ”Everything is now available for us to go in
this direction toward Oneness with the Divine and unity among ourselves”. Allt
finns alltså tillgängligt för oss för att kunna uppnå enhet med det heliga och
enhet bland oss själva.
(Citaten ur Den poetiska Eddan är från Lars Lönnroths utgåva
från 2016. Citaten ur Snorres Edda från Karl G Johanssons och Mats Malms utgåva
från 2015).