För att sätta in läsaren i Castanedas resonemang ska jag kort rekapitulera vad Örnen är för något. Den beskrivs som ”den makt som styr alla levande varelser … inte för att den är en örn eller har något med en örn att göra, utan därför att den för den seende framträder såsom en omätlig kolsvart örn. Vilande i upprätt ställning, så som örnar brukar sitta, når den upp i oändligheten.”
Alltså: någonstans mitt i kosmos finns en kraft som allt
utgår ifrån och även återvänder till. Om vi ska ge detta en uppdaterad analys
kan vi se paralleller med begrepp som det mytiska Ginnungagap, Carl Johan
Callemans kosmiska livsträd, David Bohms Cosmic
Holomovement, Rupert Sheldrakes morfiska fält, C G Jungs kollektiva
omedvetna och alkemisternas Unus Mundus.
Enligt Castaneda förtär Örnen allt medvetande hos de
varelser som ögonblicket innan levde på jorden men nu är döda och har svävat
upp till Örnens näbb ”för att möta sin härskare, skälet till att de ägt liv”. Medvetande
är Örnens föda.
Örnen låter sig inte bevekas av någon levande varelses böner
men alla dessa har ändå fått en gåva av honom, nämligen möjligheten att ”hålla
medvetandets låga vid liv och därmed makten att inte åtlyda budet att dö och
förtäras.” Det finns alltså en möjlighet att i dödsögonblicket smita förbi
Örnen och behålla sitt medvetande. Detta kallar Castaneda en övergång in i ”den
tredje uppmärksamheten” – ett tillstånd av totalt medvetande och frihet. ”Att
dö och bli slukad av Örnen är ingen utmaning. Att däremot smita förbi Örnen och
bli fri är största djärvhet.”
Även om Castaneda ingår i en tradition där kunskapen sedan
flera hundra år överförts direkt från mentor till elev ser jag detta försök att
bevara medvetandet intakt efter döden som ett sätt att göra kunskapen
tillgänglig för alla i eftervärlden. Det
är ett sätt att lämna tydliga spår i Drömtiden, att aktivt nyskapa eller
förstärka morfiska fält. Därför kan dessa resonemang vara av största intresse
även för oss idag som försöker hitta fram till långsiktigt hållbara vägar att
leva i balans och harmoni med Moder Jord. Sedan Castaneda skrev Örnens gåva i början av 1980-talet har
de kosmiska processerna dock trätt in i så nya faser att vi kan tala om
medvetandemässiga kvantsprång som gör hans författarskap mer eller mindre
obsolet.
Kanske var det inte möjligt för Castaneda att komma
längre än han gjorde medvetandemässigt. Om vi betraktar hans böcker och Michael
Harners samtida popularisering av core
shamanism utifrån Carl Johan Callemans teorier om maya-kalendern så kan vi
konstatera att de skrev sina huvudverk när vare sig den åttonde eller nionde
skapelsevågen hade aktiverats. (Mer om Callemans teorier i min recension av
hans The Nine Waves of Creation) Det
kan (i alla fall delvis) förklara den nästan extrema individualism som präglar
såväl Castanedas som Harners versioner av shamanism. De befann sig i resonans
med den sjunde dualistiska skapelsevågen och var så att säga det andliga
uttrycket för den kosmiska impuls som på ekonomins och politikens område tog
form av nyliberalism, reaganism och thatcherism. Samtidigt försökte de spränga
och överskrida dualismen och förebådade på så vis även den åttonde och nionde
vågen, som enligt Calleman aktiverades 1999 resp 2011). Det gjorde även C G
Jung, märkligt nog flera decennier tidigare, vilket gör Jung till en än mer
beundransvärd visionär.
Idag när den åttonde och framför allt den nionde
skapelsevågen är aktiverade finns en helt annan och ny potential för att
överskrida dualismen och uppleva och manifestera enhetstänkandet. Vi kan alltså
idag träda in i Castanedas tredje uppmärksamhet inte bara när vi dör och sugs
in av "Örnen" – utan här, i världen, nu och i vardagslivet. Castanedas
och Harners shamanism var individuellt fokuserade – om shamanismen vill bidra
kreativt till världen idag måste den vara kollektivt fokuserad; för det gemensamma
bästa, för Moder Jords bästa, för kosmos bästa. Såväl Castaneda som Harner
måste överskridas.
Det är där jag ser ett begrepp som ceremoniellt motstånd komma in. Vi kan idag gå in i "den
tredje uppmärksamheten" genom vårt varande
i världen. Detta kommer då också att växelverka med och återverka på det jag
kallar Drömtiden, Unus Mundus, The Cosmic Holomovement. Vi kan med rätt
handlingar vid rätt tidpunkt även återverka på och förändra Örnen, alltings
upphov. Kanske kommer saker att verkligen kunna vända omkring år 2031 när den
sjunde vågen, enligt Calleman, går in i en ny dagfas och då för första
gången kan resonera med den åttonde och nionde vågen. Då kan det finnas oanade
möjligheter att åstadkomma avgörande kreativa förändringar i världen. Men det
vi gör även dessförinnan är viktigt. Vi kan redan nu bidra till att nyskapa och
förstärka de morfiska fält som gynnar kreativa handlingar och därmed vandring i
skönhet. Om det dessutom, som Castaneda förutskickar, kan leda till att vi som
individer får möjlighet att smita förbi Örnen när vi dör är det väl bara att
tacka och ta emot?