Detta är del 1 av 3 som handlar om formler, magiska läsningar och hur en kan skydda sig själv och sin boskap mot det onda:
”Ehuru läsningen hade stor betydelse, var den dock inte
alltid nödvändig utom i sådana fall, då sjukdomen tänktes ha en rent
övernaturlig orsak. Man måste då vara på sin vakt mot den onde själv, som kunde
göra djuren skada, mot landrået, mot elaka människor, som blott behövde kasta
sina blickar på djuren för att därmed göra dem ont.”
För att skydda djuren mot ont och från att ”hemsökas av
djävulen” kunde en trycka in lite kvicksilver i ladugårdsväggen eller hänga en lie
på väggen.
Om korna reds av maran skulle en tre gånger motsols gå med
eld runt korna.
Eld och stål, gärna i kraftfull kombination, är en otroligt
gammal tradition som går långt tillbaka i förkristen tid. Och det gäller också
flera av de följande exemplen på metoder mot ont:
En häst eller ko kunde också tryggas genom att en backade
dem in i ladugården; genom att motsols tre varv strö tre nävar salt och mjöl
runt djuret; genom att ge en brödbit med egen svett till djuret att äta; genom
att bygga in mynt i ladugårdsgolvet eller genom att låta korna gå över stål vid
betesgång. En ko som hade kalvat kunde en skydda genom att gå runt den tre
gånger motsols med en glödande sticka.
Som synes är det heliga tretalet högst levande i de
traditionella bote- och skyddsmetoderna i Nederkalix för mindre än 100 år
sedan.
I morgon fortsätter utdragen ur Per Hedmans uppsats med
metoder mot blödningar och värk med mera.