Att vandra i skönhet i världen

Här hittar du mina tankar om världen och om Drömtiden och om vad det innebär att tänka och vandra i skönhet. Jag strävar efter att manifestera det kosmiska i det jordiska genom shamansk aktivism.

fredag 20 maj 2011

Min nya bok: Drömtid visdom paradox

Nu är min nya bok klar! Den heter Drömtid visdom paradox och utgår från min senaste resa i navajo- och puebloland i sydvästra USA (april 2010) – en resa som samtidigt äger rum både i det motsträviga landskap som är världens centrum för ursprungsfolk som navajo, hopi, acoma, taos, zuni och apacher och i Drömtiden. Dagens stigar och vägar korsar spåren och berättelserna efter urtidens heliga varelser, hjältar och monster. Här finns också de destruktiva spåren efter spanska conquistadorer och amerikanska erövrare och folkmördare. I boken framträder röster från områdets traditionella invånare – filosofer, medicinmän och radikala antikolonialister – som utifrån sin ursprungliga livssyn försöker balansera livet i skärningspunkten mellan det gamla och det nya, mellan Drömtiden och industricivilisationen. Boken handlar om visdom som en aktiv och kreativ aspekt för att kunna samverka med världen och vandra i skönhet. Det är en civilisationskritik och en utredning av vad traditionell kunskap, native science, innebär och hur den kan föras in i vår tid. Samtidigt är den en sammanfattning av insikter från den mer än 30 år långa filosofiska och andliga resa som tog sin början i mitt möte med indianska heliga män vid Russeltribunalen i Rotterdam 1980 och inte bara lett till sydvästra USA utan också till heliga platser och märkliga upplevelser och möten framför allt i Sápmi.
Första kapitlet kan läsas som pdf på min hemsida.
Drömtid visdom paradox trycks av h:ström men ges ut på norrshaman. Den är på 105 sidor, A5, häftad och innehåller 18 färgfoton på viktiga platser och personer.
ISBN 978-91-978832-0-7.
Du får boken snabbast och billigast (150 kr inkl porto) om du beställer direkt från min mejladress jorgen.i.eriksson@bredband.net. Den kan också beställas via Bokus, Bokbörsen och andra internetbokhandlar eller via vanliga bokhandlar.