Påpassligt till rättegången i Oslo mot den högerextreme
massmördaren Breivik utkommer Harald
Ofstads klassiker Vårt förakt för
svaghet i nyutgåva på förlag Karneval. Bokens undertitel lyder Nazismens normer och värderingar – och våra
egna. Ofstad, som var filosofiprofessor vid Stockholms universitet,
dissekerar inte bara nazismens världsåskådning utan undersöker även kopplingen
mellan nazistiska värderingar och det västerländska och demokratiska samhällets
tänkesätt.
Det är 40 år sedan Vårt
förakt för svaghet publicerades och vissa avsnitt känns verkligen daterade,
t ex resonemangen om EU som då fortfarande hette EEC och om det sovjetiska
imperiet. Man kan också sätta frågetecken kring Ofstads metod att beskriva den
nazistiska världsåskådningen nästan uteslutande genom en närläsning av Adolf
Hitlers Mein Kampf, som väl ändå
måste betecknas som ett hopkok av ganska osmält tankegods med delvis motsägande
beståndsdelar. Likväl är Vårt förakt för
svaghet ett i sanning imponerande arbete där Ofstad extraherar 92
komponenter i det nazistiska tänkesättet. Sex av dessa komponenter betecknar
han som nazismens kärna:
”Jag har avgränsat nazismen genom sex kärnkomponenter:
elittänkande, identifikation med makt och förakt för svaghet, tron på att man
har rätt att ingripa i andra gruppers (länders) inre angelägenheter, tron att
konflikter i princip bör lösas med våld, tron på att man i en ’högre’ morals
namn har rätt att upphäva alla vanliga moralregler i kampen mot de ’mindervärdiga’,
och – som sjätte villkor – att den som faktiskt kan härska över andra också har
rätt att härska.”
Ofstad menar att dessa komponenter finns också i vårt
”västerländska” och ”demokratiska” tänkesätt (Ofstads citattecken). Nazismen
var (och är) ett extremt uttryck för tendenser som finns i våra egna
värderingar och handlingssätt, och här pekar Ofstad först och främst ut
föraktet för de ”svaga” och ”mindervärdiga”. Kriterierna på vilka som ska
betraktas som svaga och mindervärdiga kan variera. När Amerika, Australien och
Afrika koloniserades var det kontinenternas olika urfolk som ansågs
mindervärdiga och därmed blev det tillåtet att ta dem som slavar eller helt
enkelt utplåna dem. I dagens Ungern är det romer som är de mindervärdiga, för
att nu ta ett aktuellt exempel.
Ofstads hårdsmälta slutsats är att vi i våra samhällen faktiskt
praktiserar många av nazisternas normer och värderingar. Han ser framför sig en
kommande nazism som primärt inte har den verbalideologiska gestalt som den
tyska nazismen hade utan huvudsakligen existerar på vad han kallar handlings-
och institutionsplanet – nu försedd med en demokratisk förklädnad. Exemplen kan
bli många om man ser sig omkring i världen och jag kommer själv osökt att tänka
på USA-imperiets permanenta krigföring draperad som en kamp för demokrati och
civilisation.
Ofstad ville få oss att kritiskt skärskåda vårt eget
samhälles grundvärderingar och inse att det under allt vackert tal om demokrati
och frihet likväl lurar ett förtryck och ett förakt för svaghet – ett förakt
som kan ta sig politiska, och självfallet också våldsamma, uttryck om
betingelserna finns. Namn som Marine Le Pen, Geert Wilders, Jobbik, English
Defence League och Anders Behring Breivik är några exempel som visar hur rätt
Ofstad träffade i sin analys. Breivik uppfyller så många av Ofstads
nazi-komponenter att han måste betecknas som en fullblodsnazist.
I den bloggtext som jag skrev bara två dagar efter Breiviks dåd framhöll jag att attentaten
primärt måste betraktas som högerkristen islamofobisk terror. Udden var riktad
mot vänstern och feminismen. Ändå undrar jag om man kan säga att han verkligen drevs
av ett förakt för svaghet. Snarare var väl drivkraften en rädsla för och ett
förakt för det annorlunda – sådant
som enligt Breivik hotade ”Norge” och ”norsk” kultur. Utan att på minsta vis
förminska eller relativisera Breiviks skuld finns anledning att i Ofstads
efterföljd ställa besvärliga frågor t ex om sambanden mellan Breiviks specifika
variant av nazistisk terror och den unkna nationalism som faktiskt existerar
som en underström i det norska samhället. Och som, förstås, också finns i det
svenska.