Jag
rekommenderar starkt denna bok för alla som är intresserade av att knyta samman
avancerat nutida antikolonialt tänkande med traditionell livssyn och
urfilosofi. Det är nämligen precis det som dessa texter handlar om, eller för
att uttrycka det med Leanne Simpsons ord; ”återta och vidmakthålla traditionell
livssyn och tillämpa den i samtiden”, ”återskapa och tänka ut hur vi ska leva
våra traditioner i samtiden” något som innebär ”ett individuellt och kollektivt
ansvar att avkolonisera – oss själva, våra familjer, våra samhällen, våra
nationer och Kanada”. Och kärnan i allt detta kan sammanfattas i parollen ”skydda
landet och skydda kunskapen”.
Vad
är det då för en åttonde eld som åsyftas i bokens titel? Ursprunget är en
nishnaabeg-profetia om en kommande tid när ett nytt folk ska framträda för att
återuppliva traditionella språk, filosofier, kulturer, politiska och ekonomiska
system. I dagens värld, efter flera hundra års kolonial exploatering,
kulturellt förtryck och folkmord handlar det för ursprungsamerikaner om att
återknyta till de ursprungliga sätten att tänka och leva, att föra in kunskapen
från förfäderna och förmödrarna i vår tid och då fånga den revolutionära
innebörden av denna kunskap. Det handlar om att skapa en ny generation, som
känner full samhörighet med landet, Moder Jord, och med de elders, kunskapsbärare som fortfarande är i livet. Eftersom
ursprunglig kunskap och filosofi är invävda i språken är det av yttersta vikt
att bevara och vitalisera ursprungsbefolkningarnas språk.
Detta
är naturligtvis ingen liten eller lätt uppgift för de ursprungsamerikaner som
växer upp idag och som är avskurna från såväl landskap som traditionell
filosofi och språk. Det första steget är att hitta tillbaka till tänkesätt och
handlingsvägar som går bortom den koloniala mentalitetens begränsningar, vi
måste hitta nya sätt att älska jorden och nya sätt att älska oss själva och
våra folk, skriver Taiaiake Alfred,
mohawk, i bokens förord. Och Laura Hall,
kanienkehaka mm, påpekar att ”vägar till motstånd är alltid synliga för dem som
kan se genom det koloniala tänkandets dimmor”. Detta är samtidigt vägar till
att återskapa och bevara balansen i kosmos.
Detta
är en bok med mängder av skarpa formuleringar som känns väldigt allmängiltiga
för oss människor som lever i industricivilisationens begynnande nedgångsfas, en
civilisation som bygger på våld mot och exploatering av människor, växter,
djur, skogar, vatten, jord och mineraler. Vårt landskap föröds av samma krafter
som ligger bakom förstörelsen av urfolken och deras landskap. Vi betraktar
också världen genom det koloniala tänkandets dimmor och behöver frigöra oss
från detta enfaldiga sätt att betrakta världen som en resurs att exploatera och
i stället återknyta till de verkligt gamla kunskaperna om världen som en sammanhållen
väv av liv och medvetande. Även om vi saknar kunskapsbärare, elders, av det slag som fortfarande
finns på reservaten runt om i USA och Kanada så kanske vi ändå kan hitta vägar till
det som i Lighting the Eighth Fire
kallas det goda livet, the good life,
där vi lever den ursprungliga kunskapen, förnyar våra relationer med allt
levande, tackar skapelsen och förbereder för kommande generationer.