“Death is
everywhere. It may be the headlights of a car on a hilltop in the distance
behind. They may remain visible for a while, and disappear into the darkness as
if they had been scooped away; only to appear on another hilltop, and then
disappear again.
Those are the lights on the head of death. Death puts them on as hat and then shoots off on a gallop, gaining on us, getting closer and closer. Sometimes it turns off its lights. But death never stops.
Those are the lights on the head of death. Death puts them on as hat and then shoots off on a gallop, gaining on us, getting closer and closer. Sometimes it turns off its lights. But death never stops.
Only the
idea of death makes a warrior sufficiently detached so that he is capable of
abandoning himself to anything. He knows his death is stalking him and won’t
give him time to cling to anything, so he tries, without craving, all of
everything.”
Från Journey to Ixtlan:
“Death is
our eternal companion. It is always to our left, an arm’s length behind us. Death
is the only wise adviser that a warrior has. Whenever he feels that everything
is going wrong and he’s about to be annihilated, he can turn to his death and
ask if that is so. His death will tell him that he is wrong, that nothing
really matters outside its touch. His death will tell him, ‘I haven’t touched
you yet.’
“A warrior
must focus his attention on the link between himself and his death. Without
remorse or sadness or worrying, he must focus his attention on the fact that he
does not have time and let his acts flow accordingly. He must let each of his
acts be his last battle on earth. Only under those conditions will his acts
have their rightful power. Otherwise they will be, for as long as he lives, the
acts of a fool.”
Och till sist från Tales
of Power:
”In order
to help his ward to erase personal history, the warrior as a teacher teaches
three techniques: losing self-importance, assuming responsibility for one’s acts
and using death as an adviser.”
Men vi behöver inte gå över ån efter vatten. Det är inte
nödvändigt att djupdyka i mexikanska shamantraditioner för att komma underfund
med dödens betydelse. I den nordiska folkliga läkekonsten finns mängder av
belägg för att våra egna vismän och viskvinnor använt döden både som rådgivare
och lärare och som kraftkälla vid sjukdomsbot och annan magi. Det har skett t
ex genom att gå årsgång till kyrkogården vid speciellt magiska tidpunkter,
genom att väcka upp en död och bli undervisad, genom att göra utesittning på en
gravhög, genom att använda delar från döda människor eller djur i medicinska
syften eller genom att använda sådant som varit i kontakt med en död, t ex
kyrkogårdsmull eller likvatten som använts för att tvätta en död. Dessa
företeelser är också väl kända i samisk tradition där döda anförvanter ända in
i vår tid har städslats som rådgivare eller medhjälpare i utsatta situationer,
t ex för att vakta renflocken i snöstorm.
Såväl bland nordbor som bland samer
har det funnits starka föreställningar om att de döda har levt kvar i gravhögar
och heliga berg och där kunnat väckas upp för att delta i det jordiska livet. I
isländska sagor finns uttrycket ”att dö in i berget” som en god sammanfattning
av denna företeelse. Men det kunde också vara förknippat med fara att uppväcka
döda. I många sagor får sådana levande lik spela en sorts skurkroll där hen
beter sig ytterst destruktivt och inte lugnar ner sig förrän hen får huvudet
avhugget eller blir uppeldad. Detta och mycket annat kring döden behandlas
ingående i boken The Road to Hel av Hilda Roderick Ellis (senare Davidson) som
gavs ut redan 1943 och som 2013 kom i nyutgåva på Cambridge University Press.
Om vi ska försöka matcha Carlos Castanedas texter är det nog
till Den poetiska Eddan som vi bör
vända oss. Där finns flera storslagna berättelser om döden som rådgivare,
lärare och magisk medhjälpare.
Den kanske mest klassiska berättelsen är den om Odens
invigning i världsträdet där han hängde i nio nätters tid, sårad av sitt eget
spjut och utan vatten och mat för att så småningom falla ner och då få del av
runornas insikter. Detta är en klassisk shamansk initiation via en
konfrontation med döden och återfödelse med ny insikt och kraft:
Jag fick ej njuta horndryck, ej heller bröd -
jag spanade noga nedåt;
runor tog jag upp, ropade och tog,
nu föll jag ned ur trädet.
jag spanade noga nedåt;
runor tog jag upp, ropade och tog,
nu föll jag ned ur trädet.
Då började jag frodas och fatta allt,
växa och trivas väl;
jag letade ut ord utav ord,
en gärning gjorde den andra.
växa och trivas väl;
jag letade ut ord utav ord,
en gärning gjorde den andra.
Flera Edda-sånger rymmer också explicita beskrivningar av
resor till dödsriket. De sägs gå norrut och nedåt. De företas ofta på en magisk
häst och går över en flod, förbi väktare och skräckinjagande vakthundar och
samt genom en ridå av eld.
Två av de mest kända resorna till de dödas land utgår just från
Oden och hans närmaste krets. Odens egen resa beskrivs i Balders drömmar. Odens son Balder är hemsökt av hotfulla drömmar
och Oden rider på den åttabenta hästen Sleipner ”ned till Nifelhel” för att
finna orsaken till mardrömmarna. Han möter en hund som ”var blodig om bröstet
framtill och gnydde länge mot galdrars fader”. Marken dånar under Oden när han
kommer till Hels boning och just detta dånande visar att det är en levande
varelse och inte en avliden som anländer. Oden rider mot dödsrikets östra dörr
där han vet att en död völva är gravlagd; ”för spåvis kvinna kvad han dödgalder
– hon lyddes nödbedd, likord kvad hon:”
Vem är den mannen, okänd för mig,
som tvang mig att vandra mödande vägar?
Jag höljdes av snö, jag slogs av regn,
vättes av daggen, död var jag länge.
som tvang mig att vandra mödande vägar?
Jag höljdes av snö, jag slogs av regn,
vättes av daggen, död var jag länge.
Oden presenterar sig som Vegtam (= den vägvane), son till
Valtam (= förtrolig med de döda), och frågar för vem som bänkarna i Hel har
prytts med guld som inför ett storslaget gästabud. Völvan svarar: ”Här står för
Balder det bryggda mjödet, skimrande drycken”. Vi vet att såväl guldet som
mjödet representerar visdom och det är uppenbart att den visdom som döden
erbjuder anses vara av den mest storslagna sort. När Oden tvingar völvan att
tala vidare berättar hon att Balder kommer att dödas av sin blinde broder Höder
och att han kommer att hämnas av Vale (= dråpsmannen) som Oden ska avla med
jättinnan Rind. När Oden till sist frågar om vilka kvinnor som kommer att sörja
Balder svarar völvan med en hotelse som föregriper Odens egen död:
Du är ej Vegtam, den som jag trodde,
förr är du Oden, åldrige skaparn!
förr är du Oden, åldrige skaparn!
Hem rid Oden, var i hugen stolt:
ej kommer en man att mer mig få se,
förrän Lokes lemmar ur fjättrarne lösas
och till gudarnas fall fienderna komma.
ej kommer en man att mer mig få se,
förrän Lokes lemmar ur fjättrarne lösas
och till gudarnas fall fienderna komma.
Völvan syftar på att Loke ska fjättras av asarna för sin
roll i mordet på Balder, men att han kommer loss till Ragnaröksprocessen då den
gamla världen och dess gudar går under för att ge plats för en pånyttfödd
skapelse. Vi ser här hur umgänget med de döda också rymmer en farlig och
ödesdiger dimension. Döden är inte att leka med!
Trots att Oden ibland beskrivs som allvis måste han alltså
vända sig till dödens sfär för att få djupare kunskap – precis som shamaner har
gjort i alla tider. Och om vi betraktar berättelsen om Odens resa till Hel som
en beskrivning av människans inre processer ser vi att vi är beroende av våra
djupaste inre världar, vårt mörka undermedvetna för att nå genuin kunskap om
oss själva och vår väg. Om vi använder Jungs terminologi skulle vi säga att vi
hämtar kunskapen ur det kollektiva undermedvetna och dess arketyper.
Den andra resan till dödsriket som utgår från händelserna
kring Balder företas av Odens son Hermod efter det att Balder har dött och
kremerats. Avsikten är att förhandla med Hel om att låta Balder återvända
eftersom hans död orsakat så stor sorg i världen. Den resan skildras i Snorres Edda som en klassisk färd till
dödsriket; Hermod rider på Sleipner, färden tar nio dygn ”genom mörka djupa
dalar”, vid älven Gjöll (= den larmande) rider han över Gjallarbron som är
täckt med glänsande guld och vaktas av en kvinna vid namn Modgunn. Även under
Hermod dånar bron och Modgunn frågar varför denne levande man rider på Helväg.
När han förklarar att han söker Balder kan Modgunn berätta att Balder redan
ridit över till andra sidan och att ”vägen till Hel går neråt och nordvart”. I
Hels boningshus sitter Balder på högsätesbänk tillsammans med sin hustru Nanna.
Hermod blir kvar över natten men ber på morgonen att Hel ska låta Balder rida
hem med honom eftersom det är så mycken gråt hos asarna. Hel går med på detta under
förutsättning att ”allting i världen både levande och dött gråter över honom…
men han blir kvar hos Hel, om någon säger emot och inte vill gråta”.
Asarna sänder ut bud över all världen och alla gråter över
Balders död utom jättinnan Tökk (= tack) som frankt förklarar:
Med torra tårar
må Tökk gråta
när Balder bärs på bål.
Vad gott gav mig Karls son
kvick eller död?
Må Hel ha kvar det hon har!
må Tökk gråta
när Balder bärs på bål.
Vad gott gav mig Karls son
kvick eller död?
Må Hel ha kvar det hon har!
Det var i själva verket Loke som hade förvandlat sig till
jättinnan Tökk och därmed satte p för asarnas hybris att försöka lura döden och
få evigt liv. Kunskap och visdom finns i och hos döden inte genom att upphäva
döden.
Fortsättning i morgon med Sigurd och Sigdrifa, Freja och Hyndla,
Svipdag och Groa.