Av flera personer hade jag fått anvisning på en gammal
gubbe, som enligt allmänna tron satt inne med en stor fond av läsningar och
dithörande vetande. Ett besök gjordes alltså, och under bemödande att vinna
gubbens förtroende framförde jag mitt ärende. ”Då lärer han väl te doktare, kan
jag tro?” sporde gubben. På mitt nekande svar fortsatte han: ”Vad vill han då med
tocket, om han inte tänker bota folk och kräk?” Mitt försök att övertyga honom
om, att jag antecknade såväl läsningar som vidskepliga föreställningar endast
därför, att de kunde bli bidrag till historien om våra förfäders gamla tro,
bemöttes med ett misstroget grymtande, liktydigt med: ”Av det där tror jag, så
mycket jag vill.” Efter mycken underhandling och sedan han fått del av vad jag
i läsningsväg hade antecknat, blev han slutligen medgörligare och lät mig veta,
hur det går till att ”läsa bort” frostskador, ormbett, villarpaskott (= hastigt
påkommen sjukdom), olet (= svinsjukdom) och att ”stämma blo”, men under
försäkran vid varje meddelande, att detta också var allt han kunde erinra sig.
Jag försökte till sist ett i vanliga fall osvikligt medel, penningar, men
förgäves. Gubben hörde inte på det örat; och jag fick gå med den övertygelsen
att ”fader Sven” – hans fullständiga namn var Sven eller Svente Lång –
nog kunnat lämna flera värdefulla meddelanden, ifall han inte i mig sett en,
som ville ta konsten från honom.
De föreskrifter man har att iaktta vid lärandet av en
läsning är inte många. Jag har antecknat följande, som anses åtminstone för de
viktigaste, om ens flera är att komma ihåg. Äldre bör lära yngre och endast åt
en, i motsatt fall förlorar läsningen sin kraft; är det fråga om oskylda, inte
besläktade, ska dessutom man lära kvinna och kvinna lära man; denna uppfattning
delades synbarligen dock inte av den ovan omtalade Svente Lång, då han tog del
av mina anteckningar; kraften av en läsning överflyttas från läraren till
lärjungen, men endast till den, som först får lära. Vad åter användningen av
läsningarna och därmed förknippade åtgörande angår, lämnar läsningarna själva
inte sällan åtskilliga vinkar. Exempelvis må anföras en av de här nedan återgivna
signelserna för ormbett, där man får veta, att signaren ska sitta på en
jordfast sten, vifta med en spånten eller, enligt en annan läsart, med sin hand
och blåsa med sin ”ande” på det sårade stället; att med handen stryka över den
sjuke är även ett mycket vanligt botemedel. Läsningen bör upprepas tre eller
nio gånger (1), och ofta bestäms, att man ska spotta lika många gånger, under
det man läser. Vid botande av en del sjukdomar föreskrivs, att den sjuke ska ta
plats på en jordfast sten, belägen antingen vid ett vägamot, där tre vägar
möts, eller åt norr (2) från den sjukes bostad. Månsken likasom spott, malt,
salt och vitlök (3) är utmärkta medel mot såväl sjukdomar som förgörelse, så
även stål, videkvistar, ler, kol och vidbindetrådar (4) samt vatten och stundom
mjölk. Ett drag, vilket genomgår nästan alla här nedan återgivna signelser, och
vilket de äger gemensamt med våra fornnordiska och medeltida kväden av samma
art, är den mytiska uppfattningen av sjukdomar och skadedjur. Bäggedera
betraktas såsom personligheter, vilka signaren talar till, dövar och driver
bort. I sammanhang med denna föreställning står även tron, att man utsätter sig
för fara genom att nämna sjukdomar, skadedjur och även mytiskt tänkta föremål
vid deras i skriftspråket vanliga namn. Läsningarna brukar i dessas ställe
mycket ofta omskrivningar, angivande någon egenskap hos det man viter eller
läser bort, sålunda: oron, den som kryper
i gräset, satans huvudhår med flera i stället för orm; björnamman, för moderpassion; makt,
för blod; nyttan, för mjölk och så
vidare.
(1) Det mystiska tre- och niotalet möter oss ofta i Eddans
hedniska sånger. Jämför Valans spådom, Den höges sång, Solsången med flera.
(2) Enligt heden åskådning var norr ett heligt väderstreck.
(3) I sången om Sigdrifa får Sigurd rådet att lägga en lök i drycken: ”jag vet att då varder dig aldrig mjödet blandat med men”.
(4) Vidbindetrådar, den del av varpen i en väv, med vilken början av väven fästs i vävstolen.
(2) Enligt heden åskådning var norr ett heligt väderstreck.
(3) I sången om Sigdrifa får Sigurd rådet att lägga en lök i drycken: ”jag vet att då varder dig aldrig mjödet blandat med men”.
(4) Vidbindetrådar, den del av varpen i en väv, med vilken början av väven fästs i vävstolen.