Den 4 juli 1999 gick två män med metalldetektorer till toppen av det skogklädda Mittelberg utanför den lilla byn Nebra vid floden Unstrut i Sachsen-Anhalt med förhoppningar om att hitta värdefulla fornsaker som skulle kunna säljas vidare. De fick napp direkt och grävde fram två bronssvärd, ett par bronsyxor och armringar och så en ytterst märklig bronsskiva med guldinläggningar. Skivan som var drygt 30 centimeter i diameter fick en del skador vid amatörernas framgrävning och försök till rengöring. När de båda männen inte rapporterade fyndet till delstatens myndigheter utan i stället sålde föremålen vidare till en samlare gjorde de sig skyldiga till brott mot fornminneslagarna. Ytterligare en vidareförsäljning trissade upp priset samtidigt som myndigheterna fick nys om det hela. I en skickligt gillrad fälla lyckades schweizisk polis den 23 februari 2002 beslagta föremålen inne på restaurangen på Hotel Hilton i Basel. Efter en lång rättsprocess i Tyskland dömdes de två ursprungliga fornplundrarna och de två personer som greps i Basel för brott mot fornminneslagarna, häleri m m. Straffen varierade från villkorlig dom, böter och samhällstjänst till fängelsestraff.
Arkeologer som började undersöka föremålen häpnade inför bronsskivan
med guldinläggningar. Den var helt enkelt en sensation, helt utan motsvarighet.
Den visade sig vara en sorts karta över himlafenomen, en sammanfattning av
dåtidens kosmologiska spetskunskaper, och den fick namnet Himmelsskivan i
Nebra. När skivan grävdes fram hade den stått lutad mot några stenar, alldeles
under markytan. Åldersbestämning, som kunde göras genom växtdelar på några av
föremålen, visade att nedgrävningen hade skett för 3 600 år sedan – alltså
under tidig bronsålder. När skivan ursprungligen smiddes är omöjligt att säga,
men det går att säga att den har förändrats och kompletterats vid minst tre
tillfällen.
De ursprungliga guldsymbolerna på skivan var en fullmåne, en
nymåne cirka fyra dagar gammal, och 32 stjärnor. Sju av stjärnorna är samlade i
en hop som uppenbarligen föreställer Plejaderna. Fullmånen och nymånen är
placerade intill Plejaderna och detta tyder på att skivan har använts för att
bestämma lämplig tid för sådd och skörd. Plejaderna visar sig i samband med
nymåne i mitten av mars och i samband med fullmåne i mitten av oktober. Men
nymånens ställning i relation till Plejaderna har antagligen också använts för
att hålla reda på när en skottmånad måste infogas så att månåret och solåret
överensstämmer. Ett solår omfattar ju 365 dagar, medan ett månår bara är 354 dagar.
Vi skjuter numera in en skottdag vart fjärde år för att få tideräkningen att
stämma, men bronsålderns människor sköt in en skottmånad vart tredje år i
stället.
Nästa fas i skivans historia var de två guldbågarna på dess
östra resp västra sida. Den ena saknas och hade antagligen avlägsnats redan när
skivan begravdes. Den som höll skivan över huvudet som en karta över himlavalvet
kunde via bågarnas ändpunkter bestämma solens upp- och nedgång vid sommar- och
vintersolstånden. Nu hade skivan införlivat såväl måne och stjärnor som solen i
sin kosmologi.
I nästa fas hamrades guldbågen i söder in i skivan. Den
skiljer sig kraftigt från de andra solbågarna, både i utseende och i bearbetning.
Troligen representerar bågen det skepp som under natten för solen genom
undervärlden, från väster till öster. Liknande bilder av solens skepp finns på
rakhyvlar från bronsåldern som påträffats i Danmark och på en del gotländska
bildstenar från järnåldern. Skivan har alltså förutom de astronomiska
symbolerna också fått en mytologisk dimension.
I den sista fasen av skivans behandling hamrades ett antal hål längs periferin, antagligen för att kunna sätta fast skivan på en sköld eller en tavla. Det tyder på att dess ursprungliga funktion hade glömts bort eller ansetts obsolet. Att skivan sedan grävts ner tolkas av arkeologerna som ett tecken på kulturskifte. En epok gick i graven, en ny tog sin början och av respekt för de gamles kunskaper placerades skivan i Moder Jord. Varför just där? För att det var/är en helig plats!
Fyndplatsen på Mittelberg |
När skivan grävdes fram var det skog
även på toppen av Mittelberg. De arkeologiska utgrävningarna som senare gjordes
visar att toppen på berget varit avgränsad av en jordvall, men att platsen inte
rymt vare sig gravar eller boplatser. Det har varit en helt igenom ceremoniell
plats. Idag är skogen bortröjd på en yta som är cirka 100 meter i diameter och den
ursprungliga fyndplatsen är markerad med en stor och blank stålskiva i marken.
En liten bit därifrån har ett 30 meter högt utsiktstorn av betong byggts för
att ge besökarna en utblick över landskapet som påminner om den för 3 600 år
sedan. Tornet kan te sig anskrämligt men har ändå byggts i enlighet med
Himmelsskivans kosmologi och kan användas som en modern solvisare.
En utställning om Nebrafyndet finns i ett futuristiskt
formgivet museum några kilometer nedanför Mittelbergs topp i utkanten av byn
Nebra. Det innehåller också ett planetarium där Himmelsskivans kosmologi
förklaras. Den ursprungliga skivan finns idag på Museet för människans
förhistoria inne i staden Halle några mil bort, där den bevakas av nitiska
vakter som stoppar alla försök till fotografering.
Museet i Nebra |
Himmelsskivan i sig rymmer ingen särskild kraft eller
andlighet – det intressanta vid Nebra är fyndplatsen på Mittelberg, som
fortfarande är en helig plats, väl värd att besöka och ceremoniera på. Jag hade
förmånen att få vara helt ensam däruppe en vardagsförmiddag i slutet av
september 2015. Flera speciella händelser inträffade. En grupp på sex korpar
dök upp, cirklade över platsen och kom mig så nära att jag hörde deras vingsus.
Detta är en plats som förenar himmel och jord. Det kanske var därför som
Himmelsskivan grävdes ner? Och kanske hade platsen trivts bäst om den förblivit
i jorden? Platsen tycks vilja säga allt och intet och den pekar ut mot kosmos
och den stora Tomheten, ur vilken allt föds.
Fortsättning följer. I nästa avsnitt av min resa längs
Himmelsvägen i Sachsen-Anhalt besöker jag stengudinnan i Langeneichstädt.
(För den som vill läsa mer om Himmelsskivan i Nebra och dess
kosmologi kan jag hänvisa till arkeologen Jonathan Lindströms bok Bronsåldersmordet, stycket Världen från
sid 369 och framåt.)