Den 615 sidor tjocka Alkemi: Det gudomliga verket (Alkemiska Akademin 2018) av Katarina Falkenberg och Tommy Westlund är ett imponerande
arbete. För den allmänintresserade andlige sökaren erbjuder den en grundlig
introduktion till både alkemins historia och filosofi med en mängd fina
illustrationer från gamla alkemiska verk. För den som bestämt sig för att
vandra alkemistens väg kan den fungera som en manual för många kommande år. Den
som vill få en mer kritisk infallsvinkel på alkemin bör dock vända sig åt annat
håll, t ex C. G. Jungs två
djuplodande verk Psykologi och alkemi
och Mysterium Coniunctionis som jag
tidigare recenserat här och här.
Jung ansåg att alkemisterna huvudsakligen rörde sig
inom ett kristet paradigm även om dess rötter fanns i gnosticismen och han
betraktade alkemin som en sorts korrektiv till kristendomen. Alkemin är
kristen, ehuru kättersk, slog Jung fast. Falkenbergs/Westlunds bok bär syn för
sägen. Den är väldigt inspirerad av Jungs syn på alkemin – minus den kritiska
distansen – och jag skulle beteckna deras alkemi som en alltigenom kristen,
psykologisk alkemi. I bokens omfattande praktik-kapitel finns egentligen
ingenting om verkligt laboratoriearbete med mineraler, metaller eller örter –
däremot en väldig mängd imaginationsövningar i ett tänkt mentalt laboratoriet.
Jesus beskrivs som mästeralkemisten som ska ha ”visat hur, varför och på vad
sätt denna mest heliga alkemi kan fullbordas”. Alkemins målsättning sägs vara
att möjliggöra ”det gudomliga rikets manifestation på jorden”, ”det förlorade
paradisets återkomst” och skapa ”den nya världen, det himmelska Jerusalem och
den gudomliggjorda människan”. Författarna rör sig här helt och hållet inom en
kristen mytologi, som de till skillnad från Jung inte försöker avkoda utan
snarare excellerar i.
Det är fluffigt värre men vad innebär det mer
konkret i dagens värld av klimatförändring och exploatering av naturresurser?
Kan vi räkna med alkemisternas stöd i arbetet med att värna Moder Jord? Och
alkemisternas eviga tjat om att rena och förädla allt möjligt i tillvaron.
Finns kanske rentav en likhet mellan alkemins och industricivilisationens
förädlingsiver?
Jag vill dock betona att läsaren av Alkemi: Det gudomliga verket ändå kan hitta
ett antal givande och kreativa uppslag och beröringspunkter oavsett vilken andlig
tradition hen kommer från. Här är några av dem:
·
Den alkemiska vägen frambringar
visioner, mystika upplevelser, kollektiva arketyper och ett omfamnande av
paradoxen mellan människans himmelska och jordiska natur.
·
Det ligger en fara i att intellektualisera
arbetet i stället för att leva det och att särskilja det andliga arbetet från
sig självt och från det egna livet.
·
En stor del av det andliga arbetet
består i att beröra, älska och heliggöra allt.
·
Det gäller att lära sig se bortom ytan,
genomtränga det illusoriska skalet av separation som vi tolkar som verklighet.
·
Målet är att nå det oskapade medvetandet
där allt bara finns i sin potentialitet.
·
Arbetet innebär ett ständigt vävande av
rumstidens trådar där alkemisten är både den som väver och det som vävs.
·
Det alkemiska bröllopet, giftermålet
mellan himmel och jord kan ske inom varje människa och det leder till ny
skapelse i både makro- och mikrokosmos.
Det här är ju sympatiska attityder som återfinns
inom många esoteriska traditioner och som vi alla kan lära mycket av. Jag
vidhåller min inställning att fler inom den nyshamanska rörelsen borde lära sig
av alkemin och ta till sig delar av dess filosofi. Frågan är dock om vår tids
alkemister å sin sida är villiga att ta till sig lärdomar från t ex shamanismen
och kvantfysiken? Falkenberg/Westlund gör visserligen en del referenser till
modern kosmologi men det känns mer som påklistrat bling-bling än djupare
införlivanden. Eftersom kosmos befinner sig i en ständig dynamisk förändring
kan man tycka att dagens alkemi borde skilja sig mer från den medeltida än vad den
gör i Alkemi: Det gudomliga verket.
Ett annat problem med Falkenbergs/Westlunds bok, med
alkemin i stort och, för övrigt också med många andra andliga läror, hänger
samman med kodifieringen av det mystika. Mystika upplevelser (och den magi som
kan följa av dem) går ju bortom och överskrider logikens och språkets
begränsningar. Risken är påtaglig när en försöker stadfästa, kodifiera eller
dogmatisera andliga praktiker, dvs vägarna till de mystika upplevelserna. De många
och detaljerade anvisningarna blir lätt ett hinder i stället för ett
hjälpmedel. Inom alkemin är anvisningarnas mängd rent avskräckande, men
problemet finns också inom t ex Michael Harners kärn-shamanism. Upplevelser av
det mystika, av Drömtiden, av det kosmiska möjlighetsfältet kan nås med mycket
enkla och odogmatiska hjälpmedel, t ex en trumma, en uppsättning runor, en
helig plats och, framför allt, en öppen och ödmjuk attityd.
Kort sagt: Alkemisterna krånglar i onödan till det
som kan vara mycket enkelt. Och det gjorde även en man som Carlos Castaneda. Min läsning av Alkemi: Det gudomliga verket förde mig (oväntat) till en omläsning
av Castanedas Tales of Power. I en
kommande bloggtext ska jag utifrån den fördjupa mig i skillnaden mellan tonal och nagual och vad denna insikt kan innebära för andligt arbete i
världen av idag.