Wolfgang Paulis världsur |
Som alltid är Jung väldigt grundlig. Han fullkomligt frossar
i citat och bilder från alkemistiska skrifter, framför allt från perioden
1500-1700. Den inledande halvan av boken utgörs av drömanalyser och känns kanske
inte helt självklar i en bok om alkemi om det inte vore för att drömmarna
kommer från en enda person, nämligen Wolfgang Pauli. Han hade ett otroligt rikt
drömliv och en underbar förmåga att minnas detaljer ur drömmarna som rör sig på
en väldigt arketypisk nivå och därmed också har beröringspunkter med alkemin.
Jung har haft tillgång till flera hundra av Paulis drömmar men har här nöjt sig
med att analysera 59. Den 59:e är den dröm som mynnar ut i visionen av
världsuret som kanske bäst kan beskrivas som en kvantfysikers drömbeskrivning
av den kosmiska symmetrin.
Den västerländska alkemin rör sig huvudsakligen inom ett
kristet paradigm även om Jung betonar att den inte har sin grund i kristendomen
utan i gnosticismen. Han skriver att alkemin vill fylla de luckor som
kristendomen lämnat öppna och på så sätt är alkemin en sorts korrektiv till kristendomen.
Den bygger på både tre-och fyrtalet och ser sin uppgift inte som att frälsa
människan utan att frälsa materien, att frigöra Gud och det gudomliga ur
materien. Det sker genom att alkemisten i sitt hermetiska kärl – som måste vara
runt och efterlikna kosmos – frambringar det som brukar kallas lapis, de vises sten, guldet, den
filosofiske sonen m m. Jung ser klara paralleller mellan Kristusgestalten och
stenen. Alkemisten förlossar med sitt verk den gudomliga energin ur sin smältugn
och genomgår då också själv en transformation där stenen föds i hens inre och
det sker en sammansmältning av det medvetna och det omedvetna, för att tala med
Jung. När den naturvetenskapliga kemin började utvecklas på 1700-talet
avvecklades samtidigt den materiella dimensionen av alkemin. Dagens alkemister
arbetar därför i allmänhet inte med smältugnar och metaller utan enbart med den
inre transformationen.
Jung tolkar alkemin med hjälp av sina teorier om arketyper
och människans individuationsprocess. Arketypen är en evig närvaro i det
kollektiva omedvetna som tar sig ständigt föränderliga och symboliska uttryck.
Kristusgestalten är en arketyp, de vises sten en annan. Utvecklingen av
symbolerna är en läkeprocess och enligt Jungs sätt att se på saken så är såväl
drömmar som alkemistens verk olika sätt att söka själslig jämvikt och
transformation. Han formulerar det ibland helt lysande, som att ”ens drömmar natt
efter natt bedriver filosofi på egen hand” och att ”alkemisten har projicerat
individuationsprocessen i de kemiska förvandlingsprocesserna”.
Samtidigt betonar Jung att det aldrig har funnits någon
enhetlig alkemi. De forna alkemisterna var extremt individualistiska och
hemlighetsfulla av sig. Terminologin i de alkemistiska skrifterna är så komplex,
vag och disparat att det är mycket svårt, eller rent av omöjligt att veta hur
de gick till väga i sitt verk. När folk med alkemistiska intressen småningom slöt
sig samman i hemliga sällskap, som t ex rosencreutzarna, så var det enligt Jung
”beviset på att alkemins hemlighet hade uttömt sig själv!” Den har alltså
blivit mer eller mindre obsolet.
Men det måste väl finnas något i alkemin som är användbart
även för den som söker visdom och transformation idag? Jung skriver inte så
mycket om just det men för egen del tror jag att vi kan lära en del viktiga
saker av alkemisternas attityd. I flera av skrifterna betonas att verket måste
inledas med en ”fri och tom själ”, att anden måste överensstämma med verket
vilket kan ske genom att ”öppna andens och själens ögon ordentligt och skåda
och begrunda med det inre ljus som Gud från begynnelsen tänt i naturen och i
våra hjärtan”. Alkemisten får inte vara arrogant sägs på ett ställe och det är
ju samma sak som att vi måste släppa självviktigheten för att kunna nå visdom.
Samstämmighet tycks ha rått om att verket bara kan fullbordas med Guds hjälp
och det är väl ungefär detsamma som att transformationen bara kan äga rum när
vi rör oss med den stora kosmiska
avsikten.
Hur kan då en alkemisk inre transformation äga rum idag, hur
kan det heliga famntaget mellan ande och materia, manligt och kvinnligt,
medvetet och omedvetet åstadkommas i vårt inre? Jag har frågat runt en del men
har inte fått något bra svar. Jag misstänker att många alkemiskt intresserade
idag nöjer sig med att helt enkelt tänka
att transformationen äger rum. Men det räcker inte! Kanske kan Jungs metod med aktiv imagination åstadkomma denna
process? Jag tror att det måste till ännu mera och Jung pekar själv i den
riktningen i slutet av boken:
”Inte för inte betecknar sig alkemin som ’konst’, i den
rättmätiga känslan av att det handlar om gestaltningsprocesser som endast kan
fattas genom upplevelsen men vilka intellektet blott kan ge en beteckning.”
Detta resonemang ligger nära Carlos Castanedas tankar om att
uppleva energin direkt. Alkemin kan,
precis som andra visdomsdiscipliner, vara ett första steg på väg mot detta –
eller ett hinder. Arketyper kan vara en ingång eller port in i det fördolda, i
Drömtiden, där vi kan uppleva den heliga transformationen och då är vi inne i
en process som befinner sig långt bortom språk och intellekt.