Föredraget i Stockholm var arrangerat av Sällskapet för
parapsykologisk forskning och det ger ju en vink om i vilken riktning
Sheldrakes egen forskning har rört sig. Förutom jag så var det mestadels folk
med parapsykologiska intressen i publiken och vi fick höra ett briljant
föredrag på tydlig och behaglig engelska om nödvändigheten att frigöra
vetenskapen från dess hämmande dogmer. Sheldrakes teorier om morfisk resonans
har uppenbara beröringspunkter med begrepp som Urds väv, Unus Mundus, det
kollektiva omedvetna, det kosmiska potentialitetsfältet, the implicate order etc så därför beslöt jag mig för att läsa boken
The Science Delusion. Den som
verkligen vill få ett grepp om den morfiska resonansen kanske snarare ska läsa
de uppdaterade utgåvorna av Morphic
Resonance eller The Presence of the
Past men The Science Delusion
räcker också långt.
Sheldrake betonar att han är pro-science och att han framför allt vill bidra till att befria
vetenskapen så att den blir mindre dogmatisk och mer vetenskaplig. Med den
avsikten går han igenom de tio dogmer som formar den etablerade vetenskapen och
som fått status av bevisade axiom trots att de i själva verket är antaganden
som kan ifrågasättas. De tio dogmer som Sheldrake analyserar och
problematiserar och i vissa fall också visar är felaktiga är:
1. Allt är mekaniskt.
2. Materien saknar medvetande.
3. Summan av materia och energi är alltid densamma.
4. Naturlagarna är oföränderliga.
5. Naturen saknar ändamål.
6. Det biologiska arvet är materiellt.
7. Medvetandet finns enbart i hjärnan.
8. Minnen bevaras som materiella spår i hjärnan.
9. Oförklarade fenomen som telepati är illusoriska.
10. Mekanistisk medicin är den enda som fungerar.
2. Materien saknar medvetande.
3. Summan av materia och energi är alltid densamma.
4. Naturlagarna är oföränderliga.
5. Naturen saknar ändamål.
6. Det biologiska arvet är materiellt.
7. Medvetandet finns enbart i hjärnan.
8. Minnen bevaras som materiella spår i hjärnan.
9. Oförklarade fenomen som telepati är illusoriska.
10. Mekanistisk medicin är den enda som fungerar.
Visst ger detta en bitvis påver bild av västerländsk
vetenskap och Sheldrake lyfter under varje punkt fram sådana forskningsresultat
som pekar i andra riktningar. Fram träder en bild av universum som en växande
superorganism bestående av helheter som i sin tur består av helheter etc etc.
Vi befinner oss i ett universum av ständigt pågående processer där såväl ny
materia som ny energi skapas. Naturlagarna är vanor som befinner sig i utveckling
och naturen rymmer ett inbyggt minne som ur det förflutnas erfarenheter formger
det nuvarande och det kommande. Denna morfiska resonans gäller alla
självorganiserande system, betonar Sheldrake, allt bygger på ett kollektivt
minne och bidrar samtidigt till utvecklingen av detta minne. På vilket sätt
verkar då denna morfiska resonans? Om det vet vi, och Sheldrake, inte så
mycket, men han försöker beskriva den som ett mönster av aktivitet som
samspelar med systemets elektromagnetiska fält och kvantfält. Kanske kommer vi
aldrig att komma närmare tillvarons innersta än att kunna beskriva det i form
av liknelser – som svängningar, fält eller pågående processer.
Evolutionen är för Sheldrake en kombination av vana och
kreativitet. Kreativiteten är verklig, nya organisationsmönster dyker upp när
världen utvecklas och i den pågående skapelsen är den mänskliga kreativiteten en
del av den stora kreativa processen. I detta finns självfallet ett hopp om och
för framtiden även om Sheldrake själv inte ger särskilt konkreta svar på frågan
om vilken roll det mänskliga medvetandet spelar och kan spela i den kosmiska
evolutionen.
Det är väldigt mycket som vi inte vet och Sheldrake manar
vetenskapen till ödmjukhet i stället för arrogans, till öppenhet i stället för
dogmatism. Bokens slutord känns väldigt sympatiska: ”Mycket återstår att bli
upptäckt och återupptäckt, inklusive visdom.”