Att vandra i skönhet i världen

Här hittar du mina tankar om världen och om Drömtiden och om vad det innebär att tänka och vandra i skönhet. Jag strävar efter att manifestera det kosmiska i det jordiska genom shamansk aktivism.

onsdag 1 januari 2020

Omdömen om Castanedaboken


”Jag kan verkligen rekommendera denna bok. Den skall avnjutas som en god konjak, i små klunkar där varje sipp ger en njutning.”
(Göran Gennvi)

”Jag tyckte mycket om boken! Är väl bekant med Castanedas böcker sen långt tillbaka. För mig att läsa dina tankar kring dessa böcker var både som ett kärt återseende, och gav mig också lite nya infallsvinklar.”
(Egil Alv Lökken)


”Ibland önskar jag påminna mig vad Castaneda skriver i ett särskilt spörsmål. Jag har ett ungefärligt hum om var i de tolv böckerna de olika lärdomarna står att finna. Men ibland får jag ägna avsevärd tid åt att söka upp det jag letar efter. Här är Erikssons bok till stor hjälp. Klart och koncist sammanfattar han innehållet i var och en av de tolv böckerna. Han har dessutom en förmåga att skilja det väsentliga från det oväsentliga.
... jag vill varmt rekommendera Oändlighetens aktiva sida – Castaneda och shamanismen. Den ger en utmärkt överblick över don Juans och Castanedas läror. Den innehåller dessutom välbehövliga kritiska kommentarer när innehållet i böckerna brister i konsekvens eller spejsar ut bortåt gränsen för det trovärdiga. Analysen av texterna präglas av den stringens och den tankeskärpa som Eriksson givit prov på i sina skrifter, i sina föredrag, i sitt shamanska arbete och i sitt vardagliga liv.”
(Mikael W Gejel i Sphinx No 20 2019)


”Din bok om Castaneda er sterk. Jeg mener å ha lest alle bøkene av Carlos, noen flere ganger, og opplever det du skriver som svært nyttig. Innser at det er et besnærende "mørke" i Castanedas skrifter som fascinerer. En bunn ærlig tilnærming til det eksistensielle, forbi søtladen religion. Og angående "ærlig" - som du er inne på er det stor litteratur, og dermed mindre interessant hvor mye av det som er skapt i hans sinn eller basert på reelle personer. Antakelig en mix - alt er jo speil av våre egne sinn (så hvorfor ikke åpne sinnet videre og speile større).”
(Torstein Simonsen)


Oändlighetens aktiva sida – Castaneda och shamanismen finns att beställa direkt från norrshaman@gmail.com eller från Adlibris, Bokus och Bokbörsen.