Så skulle man kunna sammanfatta en av huvudteserna i boken Contemporary Shamanisms in Norway: Religion, Entrepreneurship and Politics (Oxford University Press 2017) av Trude Fonneland, professor i kulturvetenskap vid universitetet i Tromsö. Fonneland slår fast att det i Norge är den samiska shamanismen som har framträtt som den främsta shamanska riktningen. Men det är inte den gamla traditionen, noaidievuohta, som avses utan de nya varianter (observera pluralformen i Shamanisms) som framträdde mot slutet av 1900-talet och fått rejält med luft under vingarna under det senaste decenniet. Denna form av samisk shamanism är ”komplex, mångfacetterad och löst organiserad” och den har uppstått genom en högst modern kombination av element från den gamla noaidievuohta, från Michael Harners core shamanism, från nordisk sejdtradition och från andliga traditioner hos urfolk världen över, framför allt Nordamerika. Denna nya norska shamanism befinner sig i en spännande dynamik där den blir mindre och mindre ”core” och mer och mer lokalt inspirerad och förankrad – inte bara i gammal samisk tradition utan också i det nordnorska landskapet. Nordnorge, och framför allt området runt Tromsö, är i detta sammanhang inte längre ett perifert utan snarare ett centralt område som i sin tur återverkar på den internationella shamanscenen.
Akademiska kretsar har under lång tid sett ner på
modern shamanism och betraktat den som icke-autentiskt New Age-flum, men nu har
uppenbarligen denna fisförnäma attityd imploderat under trycket från
verkligheten. Fonneland tar den moderna shamanismen på allvar och skriver: ”Jag
studerar shamanismen utan fördomar och hoppas att jag har kunnat uppnå ett
sympatiskt men kritiskt förhållningssätt.” Det är något helt annat än de
attityder jag möttes av när jag vid mitten av 1980-talet började utforska
shamanismen i Sápmi: roat höjda ögonbryn, lite spefulla leenden och mummel om
romantiserad verklighetsbild. Idag utgör mina ”romantiserande” texter
källmaterial för akademikerna. Det brukar sägas att även en klocka som står
still visar rätt tid två gånger per dygn, och då vill jag påpeka att det inte
är min klocka som står still.
Fonnelands bok bygger bl a på djupgående intervjuer
med ledande personer inom den mångfacetterade norska shamanismen, bland dem Ailo Gaup (1944-2014), Eirik Myrhaug, Kyrre Gram Franck (initiativtagare till Världstrumman och Sjamanistisk
forbund) och Ronald Kvernmo
(ledare för shamanfestivalen Isogaisa).
Ailo var länge den stora motorn i denna process och han drev en intensiv
utåtriktad verksamhet i form av kurser och litteratur redan i slutet av
1980-talet. Även om Ailo till att börja med byggde väldigt mycket på core shamanism sökte han inspiration och
kraft inom många andliga traditioner och på många håll i världen. Vid ett
tillfälle beskrev han sig själv som en parabol inställd på kunskap från alla möjliga
håll. Den attityden har förts vidare av hans adepter och framför allt i
Sjamanistisk forbund som sedan 2012 är registrerat som statsunderstött
religiöst samfund med rätt att utföra ceremonier som dop, vigsel och begravning.
Sjamanistisk forbund har en uttalad ambition att skapa en levande shamansk
kultur i Norge och förena samisk och nordisk shamanism. Det framgår också av
förbundets kongeniala logga – världsträdet Yggdrasil med en trummande shaman
som är innesluten i den samiska solsymbolen. Allt ses som besjälat; heligheten
och kunskapen finns i naturen.
Trude Fonneland karakteriserar dessa moderna
shamaner som bärare av lokala traditioner i en global miljö och skriver att de
förenar natur och kultur, nya och gamla generationer, den andliga och den
mänskliga världen, det samiska och det norska, det lokala och det globala. Hon
noterar också att såväl Sjamanistisk forbund som Isogaisafestivalen har fått
övervägande positiv behandling i norska medier (frånsett några sura reaktioner
från kristna fundamentalister) för att vara ”ett positivt bidrag och ett
nödvändigt alternativ, som förkroppsligar viktiga attityder när det gäller
samtida miljöfrågor och materialistiska livsstilar”.
Jag tycker dock att professorn missar en del viktiga
aspekter när hon så mycket fokuserar på sambanden mellan den nya shamanismen
och New Age. Jag vill understryka att influenser även har kommit från helt
andra håll, t ex från ekosofi och kvantfysik genom Eirik Myrhaug. Det komplexa
förhållandet mellan den nya shamanismen och den traditionella noaidievuohta hade också varit givande
att gräva djupare i. Hur ser representanter för den traditionella samiska
botekonsten på den nya shamanismen? En fråga som hänger intimt samman med denna
är också frågan om en norskspråkig samisk shamanism förlorar något väsentligt i
jämförelse med en samiskspråkig. Vilka samband finns t ex mellan landskap och
språk?
Fonnelands undersökning hade kunnat vidgas till att
också undersöka i vilken mån shamanismen har influerat och kommit till uttryck
i andra kulturella sammanhang som film, bildkonst, litteratur, teater och även
politik. Nu kopplar hon i och för sig samman den samiska shamanismens
framträdande med samisk identitetspolitik och kampen mot exploatering av Sápmi
(framför allt Altakampen) och det ger i och för sig en bra bakgrund. Men kan vi
idag se någon påverkan från samisk shamanism i t ex Sametinget?
Hur som helst så kan Contemporary Shamanisms in Norway göra en svensk läsare grön av
avund inför den enorma energi som tycks finnas i dessa shamanismer och i det
fruktbara samarbete som i Norge har utvecklats mellan det samiska och det
nordiska.