Av någon anledning har ett par böcker om judisk
mystik och shamanism kommit till mig och det är böcker som rymmer fantastisk
visdom att ta del av. Den ena är Gershom
Scholems klassiker Den judiska
mystiken från 1962 som kom i svensk översättning på Symposion 1992 och fortfarande
går att få tag på i bokhandeln. Det är en väldigt akademisk analys av den
judiska mystikens långa och mångfacetterade utveckling, där de olika mystika
riktningarna utvecklades ur och i opposition till varandra. Scholem är själv
ingen mystiker men har åstadkommit ett verkligt djuplodande och lärt verk. Den
andra boken är Magic of the Ordinary:
Recovering the Shamanic in Judaism (North Atlantic Books 2003) av rabbinen Gershon Winkler, verksam i sydvästra USA.
Om Scholems bok är litterärt knäckebröd så kan Winklers bok snarast betecknas
som en andlig ädelsten av högsta karat.
Winkler är en minst sagt ovanlig rabbin, uppvuxen
och initierad inom ultraortodox judaism, men numera en utövare av judisk mystik
och shamanism i nära samarbete med andliga företrädare för amerikanska
ursprungsfolk, bl a genom organisationen Walking
Stick Foundation. Utgångspunkten för Magic
of the Ordinary är att det faktiskt finns en judisk shamanism och att den kännetecknas
av att den är jordbaserad och ärar det feminina; att den betraktar jorden som
helig och ser gudomligt medvetande i alla organismer och företeelser; att den
arbetar med de fyra riktningarna och medicin från djur, växter och mineraler;
att den anser att allt i den materiella världen har sitt ursprung i den andliga
världen och att det bara är en illusionens slöja som skiljer de andliga och
fysiska dimensionerna.
Den ursprungliga judiska andligheten handlar om att
få en direktupplevelse av Skaparen genom Skapelsens pågående process.
Illusionens slöja finns i våra medvetanden som ett inrotat tänkesätt som kan
överskridas genom sinnesvidgande ceremonier och droger eller genom att man är så
närvarande i den kända världen att det okända blir som en andra natur. Det är
detta som navajoerna kallar ”att vandra i skönhet”. Andligheten, transcendensen
och magin finns i mötet med den vanliga världens alla företeelser och händelser.
Winkler kallar detta för Den heliga vandringen (The Sacred Walk) vilket innebär att man öppnar sig för och tar del
av den gudomligt inspirerade visdomen hos växter, djur och stenar. ”Naturen är
mer än döljandet av mysteriet. Den är i sig själv just det mysterium som den så
skickligt döljer.” Det gudomliga mysteriet är inpräglat i hela Skapelsen och
därför är hela Skapelsen också bärare av visdom och kraft. Vad den judiska
mystikern/shamanen tar del av är ”den ständigt flödande floden av visdom och
insikt, magi och upplysning, som oavbrutet strömmar ut från den Heliga Källan”.
Det evigt dynamiska skapandet har sitt ursprung i den aspekt av gudomen som
betecknas som Elohim. Det namn som vi
oftast förknippar med judaismens gud är Jahve
(JHVH), men det är, som Winkler påpekar, inte namnet på Gud utan på Guds
relation med universum (i pluralform!).
Winkler betraktar judiska profeter som Moses, Job
och Jesaja som shamaner och hans bok innehåller en mängd citat från deras böcker
i Gamla testamentet. Här tycker jag att Winkler suddar ut gränserna mellan
mystik och shamanism lite väl mycket men jag håller med om att det finns många shamanska
fragment i Gamla testamentets böcker – precis som det gör i Den poetiska Eddans
sånger. För att utvinna den dolda visdomen ur dessa bibeltexter behöver man nog
som Winkler behärska hebreiska. Jag har läst citaten i 1917 års svenska
översättning och den missar helt eller delvis esoteriken i texterna, t ex när
det gäller hebreiskans namn på de olika aspekterna av Gud. I svensk
översättning blir det nästan alltid ”Herren” och alltså en kristen definition
av judisk mystik. Fungerar inte alls!
Gershon Winkler |
Något av det viktigaste i den judiska mystiken och
shamanismen – och något som föregriper kvantfysikens paradigm – är synen på Skapelsens
ömsesidighet och flödande dynamik. Allt speglas i allt; det oändliga skimrar
fram genom det ändliga; det gudomliga ljuset visar sig i ständigt nya former
och modifikationer, ”för den ene si, för den andre så”; Guds ord, som alltså
genomströmmar hela skapelsen, har en unik innebörd för varje enskild människa;
Gud är i allt och i Gud finns något som ligger djupare än alla begrepp och bara
kan framställas i paradoxer; den ständiga kosmiska förändringen omfattar inte
bara skapelsen och människans värld utan även Gud själv; i denna dynamiska
process har människan en kosmisk mission i att ”laga världen” och bidra till
att återupprätta den ursprungliga enheten från Skapelsens begynnelse; i
bönen/ceremonin strålar den mänskliga och gudomliga impulsen samman och
samverkar; varje unikt ögonblick kräver en egen unik bön i detta kosmiska
flöde.
Därmed är vi inne på frågan om magin i den judiska
mystiken och shamanismen. Det har alltid funnits en klar insikt om att den som
transcenderar illusionens slöja och kommer i direktkontakt med Den gudomliga
källan kan få förmågan att påverka saker och förhållanden i den ordinära
verkligheten. ”Impulsen nedifrån framkallar impulsen uppifrån.” Förutsättningen
för att kunna manifestera det andliga på det fysiska planet är att
shamanen/magikern har en ödmjuk attityd och är balanserad i förhållande till
hela Skapelsen, alltså allt som är. Men Winkler höjer ett varningens finger:
den som tror att hen har greppat Mysteriet är fortfarande kvar i illusionen. Ytterst
är det Skaparen som avgör om magin, t ex i form av healing, kommer att vara
verkningsfull.
Det finns andra judiska mystiker som betraktar
utövandet av magi som ett stickspår eller rent av något som är negativt i sig
själv. Det gäller t ex den medeltida kabbalisten Abraham Abulafia (1200-talet) som betraktade magin som en
förfalskning av den sanna mystiken. Det får mig osökt att tänka på Segerdrivas varning till Sigurd Fafnesbane om att inte använda
förvanskade och förvrängda runor. Magi och magisk förmåga kan faktiskt bli ett
hinder för andlig insikt och därmed också en broms i den mänskliga missionen
”att laga världen”. Detta var ju också ett bärande tema hos Carlos Castanedas mentor don Juan Matus. Inte för inte avslutar
Gershon Winkler sin bok med att definiera judisk shamanism som ”att göra utan
att göra.”
Både Magic of
the Ordinary och Den judiska mystiken
är inspirerande guldgruvor för alla som trevar sig fram längs shamanska vägar.
Båda delar rikligt med sig av visdom från en väldigt ursprunglig och komplex
tradition, som är oändligt mycket mer omfattande än vad denna lilla recension
lyckas beskriva.