Frank Fools Crows liv, tankar och förmågor beskrivs i två böcker av den lutheranske prästen, författaren och konstnären Thomas E. Mails med titlarna Fools Crow (1979) och Fools Crow: Wisdom and Power (1991/2001), en högintressant bok som kommit i min ägo först nu 2020. Jag kan bara uttrycka djup tacksamhet för den synkronistiska händelse som förde in denna bok i min värld. Här finns häpnadsväckande insikter att ta del av för den som idag vill vandra en shamansk kunskapsväg. Kännetecknande för både Black Elk och Fools Crow är deras ödmjuka attityd och andliga innerlighet. De såg sig båda två som hängivna katoliker, väl insatta i Bibelns berättelser, men primärt representerade de en mycket traditionell lakota-andlighet och Fools Crow var en väldigt viktig inspiratör för de unga indianaktivisterna i American Indian Movement på 1970- och 1980-talen. Det var t ex Fools Crow som lyckades återuppliva den traditionella soldansen.
När man tar del av berättelser om Fools Crows healing-bedrifter och om vad som
kunde hända under hans ceremonier i reningshyddan (mer känd som sweat lodge) där det slog gnistor ur
hans kropp och han kunde rödglödga stenar med mental kraft så får man helt
enkelt släppa taget om sitt västerländska paradigm. Det gäller förstås också
Thomas E. Mails som fått bevittna åtskilliga mirakel under sin samvaro med
Fools Crow. När Fools Crow själv beskriver vad som händer i svetthyddan säger
han att den är fylld av ”tryck och energi”, som får hans kropp att spritta och
skaka. Det hörs höga skrik från örnar och hökar, åskknallar, människoröster som
sjunger och trummor som dånar och hela hyddan börjar skaka och slamra. Detta
kan pågå i någon timme eller mer och under den tiden upplever Fools Crows
patienter att något som är väldigt hett, som en stor hand, drar sjukdomen ur
dem på ett smärtsamt sätt. Fools Crow konstaterar: ”dessa människor blir alltid
fullständigt botade”.
En något mer komplicerad metod är det Fools Crow kallar spirit travel (anderesa) och som han använder i svetthyddan. Han skakar sin skallra, sjunger sin sång och svävar som en örn upp i rymden. Efter bara några sekunder passerar han förbi fåglar, moln, planeter, stjärnor och vintergatan och flyter fritt i rymden. Hyddan har då blivit lika stor som hela universum och Fools Crow möter de formlösa heliga varelserna som han beskriver som ”ljus av visdom”. Wakan-Tanka är ett enormt vitt ljus, Tunkashila ett blått, Mormor Jord ett grönt och de fyra kardinalriktningarna har sina specifika ljus. ”Jag möter dem ansikte mot ansikte. Jag ser dem.” Ur de heliga ljusen kommer röster som svarar på hans frågor och tolkar hans visioner. Det finns en komplikation med dessa anderesor och det är att Fools Crow svimmar när han gör dem och förblir medvetslös tills själen återvänder till kroppen, något som kan ta upp till två dagar! Under tiden håller hans hustru Katie ett vakande öga över honom. Förmågan att göra anderesor betecknar han som en speciell gåva som man inte kan få förrän man förtjänar den och det sker först när Wakan-Tanka och Hjälparna anser att man är redo. ”Det hände inte mig förrän jag hade blivit en erfaren helig man”. En ödmjuk attityd som borde bli ett rättesnöre för den nyshamanska rörelsen!
En annan klassisk magisk förmåga som Fools Crow behärskade var det som kallas shape-shifting, alltså att uppträda i
djurgestalt. Han beskriver det som att Wakan-Tanka
förvandlar honom till en fågel, en hund eller en katt och att han då kan besöka
olika platser och få reda på vad folk säger och gör. Förvandlingen kan komma
utan förvarning men det tycks också som om Fools Crow själv kan be om den. Så
gjorde han t ex 1973 när han under FBI:s belägring av indianaktivister i
Wounded Knee fick rollen som en sorts medlare. Han gjorde då täta besök hos de
omringade aktivisterna - vid flera tillfällen i gestalt av en hund för att få
bättre upplysningar om hur de resonerade. Det här har jag aldrig berättat för
någon tidigare, säger han till den häpne Thomas E. Mills.
Att beskriva Fools Crows olika metoder mer ingående skulle föra alltför långt i
en enkel recension men genomgående för såväl informationsinhämtning som botande
är att han arbetar i mörker, antingen i svetthyddan eller med ögonbindel eller
en huva nerdragen över huvudet (vilket också kan gälla för patienten). Mörkret
skapar en tyst plats där han kan fokusera helt och fullt på det problem han
står inför och på de svar han behöver från de heliga. En annan ytterst viktig
förutsättning är den totala tilliten; boteceremonierna fungerar enbart om Fools
Crow har absolut tilltro till Wakan-Tanka
och om patienten i sin tur har tilltro till Fools Crows förmåga att fungera som
förmedlare av Wakan-Tankas kraft. Om
han känner att patientens tro inte är tillräckligt stark så åtar han inte
uppdraget.