Gil Scott-Herons klassiska text The Revolution Will Not Be Televised från 1970 har inte bara bäring
på svarta amerikaners sociala och politiska situation då. Dess essens gäller
alla förtryckta grupper – människor, djur, växter och egentligen hela Moder
Jord. Även idag, om man bortser från textens tidsbundna vändningar. Men varför
kommer revolutionen inte att sändas i tv, eller i mobilens live-app?
Scott-Heron ger själv svaret i sista diktraden: The Revolution Will Be Live.
Denna sista rad fångar på ett kongenialt sätt dynamiken i
det stora kosmiska kretsloppets dans. Det som äger rum äger rum och denna
process kan inte avbildas eller beskrivas på annat sätt än genom sin egen
process. Att söka avbilda en revolutionär process är ett sätt att försöka frysa
ett ögonblick, men därmed töms det på sitt innehåll och förtingligas, för att
använda ett begrepp från den tidige Karl Marx. Av en process gör man ett ting,
en vara, som kan gå in i den kapitalistiska mervärdesprocessen för att
valorisera kapitalet, alltså öka dess värde. Det gäller t ex det som kallas
politik i dagens västerländska samhälle. Den har förvandlats till en sorts
teater där politikens innehåll skilts från dess form, dess utövare och de som
drabbas av den.
De processer i dagens värld som är verkligt revolutionära i
den bemärkelsen att de transformerar grunderna för det bestående kan inte
pressas in i politikens alienerande form. De handlar inte om att gripa makten med hjälp av vapen eller krossa det ena eller det andra och kan inte heller förstås med hjälp
av politikens begreppsapparat – i alla fall inte den västerländska varianten.
Kort sagt; sant revolutionära processer seglar under politikens radar, under
maktens radar och därmed också under de stora mediernas radar. Därigenom är de
för det mesta osynliga för makten hur mycket makten än försöker avlyssna rymd
och cyberrymd, för sannolikheten är stor att makten avlyssnar ”fel” saker.
Revolutionära processer verkar i det fördolda – fördolt för
makten men också i det fördolda enligt traditionell definition. Det är
processer som samspelar med det andliga, det osynliga, den icke-ordinära
verkligheten. Det var därför som en traditionell lakota som Mathew King kunde
säga att bönen och den heliga pipan är mäktigare än atombomben. De är ju medel
som mobiliserar och ingriper i det som King kallade The great reality och som alltså är större än det vi vanligen ser
och hör och lever i.
Jag vill kalla denna hållning för lågmäldhetens motstånd.
Det gör inte mycket väsen av sig i de vanliga västerländska kanalerna men
verkar inte desto mindre på djupet och på lång sikt. När man väl lärt sig känna
igen detta lågmäldhetens motstånd ser man uttryck för det överallt. Det är för
närvarande många impulser världen över som ingår i detta lågmäldhetens
motstånd. Två av dem har jag skrivit ganska mycket om på denna blogg; The International Council of 13 Indigenous
Grandmothers som just hållit sitt rådsmöte i Stockholm och Arvol Looking
Horses World Peace and Prayer Day; men
utöver dem finns en mångfald av rörelser och grupper som verkar för en omställning
av industricivilisationen, för naturens rättigheter, för aktivering och skydd
av heliga platser, för rovdjurens existensberättigande, för biologisk mångfald,
mot gruvbrytning och provborrningar på en rad platser, mot exploatering och
föroreningar av vatten som Vättern etc etc.
Många av dessa processer och rörelser gör inte särskilt
mycket väsen av sig – det ligger också i lågmäldhetsbegreppet. Tomma tunnor
bullrar ju mest. Men ibland måste också denna lågmäldhet försöka stoppa
exploateringar och andra dumheter på ett mer handfast, och kanske, högljutt
sätt. Ett sådant exempel är Ojnareskogen på Gotland som hade varit nedhuggen
idag om det inte hade varit för det intensiva och fredliga (!) motstånd som
aktivisterna bjöd på plats. Ett liknande motstånd pågår just nu i Kallak
utanför Jokkmokk mot provbrytning för planerad gruvdrift.
Rådsmötet med Grandmothers kom till Sverige på initiativ av
Laila Spik men hon deltog inte själv sedan mötet flyttats från Gällivare där
det skulle ha hållits enligt den ursprungliga planen. För Laila var det ytterst
viktigt att hålla mötet just i Sápmi bl a som ett sätt att manifestera och stärka
den samiska kulturen och motståndet mot de många exploateringsplaner som hotar
det lappländska landskapet. I sin hälsning till mötet poängterade Laila att det
viktiga är vad som händer efter mötet
och där har hon ju fullkomligt rätt. Den goa hallelujah-stämningen bland de
hundratals människor som deltog i mormödrarnas ceremonier och rådsförhandlingar
är inte så mycket värd om den inte kan transformeras till en praktisk rörelse
för att omsätta omtanken om Moder Jord och de kommande sju generationerna i konkreta
handlingar. Dessa må vara lågmälda men för att göra skillnad måste de vara på
riktigt, och äga rum.
En ny websajt som är fokuserad på att samla och bevara den visdom som förkroppsligas av Elders som Arvol Looking Horse är The Wisdomkeepers Project som startats av författaren Harvey Arden vars böcker jag tidigare recenserat på denna blogg. Sajten beskriver sig själv som en plats där visdom och goda hjärtan möts. Detta är inget litet projekt.
En ny websajt som är fokuserad på att samla och bevara den visdom som förkroppsligas av Elders som Arvol Looking Horse är The Wisdomkeepers Project som startats av författaren Harvey Arden vars böcker jag tidigare recenserat på denna blogg. Sajten beskriver sig själv som en plats där visdom och goda hjärtan möts. Detta är inget litet projekt.