Även om Odens likgalder och tillskotten till Vägtamskvädet är medeltida och även om dess författare överanvänder metaforer och namnbyten för att framhäva sina egna kunskaper så finns här en hel del visdom att hämta. Insikter i traditionell livssyn och magi levde kvar som en stark underström i de nordiska samhällena ända in i industrialismens tidsålder.
Likgaldern inleds med en allmän lägesbeskrivning av
tillvaron och dess drivkrafter och vad olika väsen representerar. Stroferna 4
och 5 målar upp en dov bild av världens tillstånd: ”Varken jord eller sol står
för evigt.” I första strofen sägs att ”nornor visar”, och det har av vissa
uttolkare översatts som ”nornor visar vägen”. Eftersom den resa som skildras i
detta kväde företas in i den icke-ordinära verkligheten, Drömtiden, så är detta
ett kväde som beskriver en kunskapsväg. I andra strofen slås fast att nornan
Urd vaktar Odrörer vilket bör tolkas som att Urd har ett nära samband med den
extatiska visdomsdrycken. Det är det mjöd som i urtiden bryggdes på den vise
Kvasirs blod med ett tillskott av honung. Oden fick dricka av denna magiska
dryck efter sin nio dygn långa initiationsrit i världsträdet och inne i jätten
Suttungs berg sedan han i tre nätter lägrat jättens dotter Gunnlöd. Sedan Oden
rövat mjödet från Suttung blandades det med runor som blev ”sända vida vägar;
de finnas hos asar, de finnas hos alver, en del hos de vise vaner, en del hos
mänskor dväljas”.
En annan magisk dryck som nämns i Völvans spådom är det mjöd
som finns i jätten Mimers (= Minnets) brunn. I likgaldern ser vi ett väldigt
komplext och intressant samband mellan Mimers brunn, Urds brunn och Odrörer –
tre källor till extatisk visdom som i grunden kan vara en och densamma. I strof
5 av likgaldern sägs att ”alla väsens vishet” finns dold i Mimers brunn.
Nornan kallas för den framsynta disen, alltså den som kan
skåda framåt i tiden, och det är tydligt att hon inte känner sig hemma under
världsträdets stam. Hon tycks vara fasthållen mot sin vilja och vantrivs hos
Natt eftersom hon är van vid betydligt vidare vyer. Asarna ser att hon sörjer
och sänder henne en ulvpäls som hon använder för att skifta hamn (”bytte hug”).
Det som återges i strof 8 är en typisk medeltida beskrivning av en förvandling
till varulv. Tror asarna att nornan ska se världens framtid tydligare om hon
sveper sig i en vargpäls? I strof 9 beskrivs hon som ”guldbärande” vilket bör
tolkas som visdomsbärande, men det räcker uppenbarligen inte. Här krävs också
att hon försätts i ett visionärt, icke-ordinärt medvetandetillstånd. I strof 10
förstärks detta genom att Oden och de övriga asarna sjunger magiska sånger
(”gol galdrar”) och rider på gandstav ”till världens tak”. Detta är en
beskrivning av en traditionell sejdceremoni.
För säkerhets skull har Oden skickat tre gestalter för att
söka nornans kunskap om världens öde – Heimdall, Brage och Loke. Heimdall är
ett uråldrigt väsen som ursprungligen varit förknippad med solen och kallats
för den vite asen. Han har fått superhörsel efter att ha druckit ur Mimers
brunn och fungerar vanligtvis som asarnas väktare vid himmelsbron (regnbågen
eller vintergatan). Brage är skaldekonstens gudom och Loke ska här nog
betraktas huvudsakligen som Odens skugga och blodsbroder.
I strof 11 ställer Heimdall sina frågor om ”himlens, Hels och
hela världens
ursprung, ålder, levnad och undergång” till nornan men det enda svar hon ger är ”tår efter tår”. Hennes kraft beskrivs som ”domnad”, hon känner sig hopplös och beskrivs som ”svullen av sorg”. Vad är det som nornan ser men inte vill eller kan berätta? Ragnarök och asarnas undergång? Eller ännu större skeenden bortom Ragnarök? Ser hon ända in i det 21:a århundradet? Är det i själva verket oss som hon varnar? Vet ni än eller vad?
ursprung, ålder, levnad och undergång” till nornan men det enda svar hon ger är ”tår efter tår”. Hennes kraft beskrivs som ”domnad”, hon känner sig hopplös och beskrivs som ”svullen av sorg”. Vad är det som nornan ser men inte vill eller kan berätta? Ragnarök och asarnas undergång? Eller ännu större skeenden bortom Ragnarök? Ser hon ända in i det 21:a århundradet? Är det i själva verket oss som hon varnar? Vet ni än eller vad?
Stroferna 13 och 14 är en poetisk beskrivning av nattens och
sömnens väsen och så följer berättelsen om hur Heimdall och Loke reser tillbaka
till asarnas sammankomst, som uppenbarligen äger rum i Frejas hall Vingolf, för
att avlägga rapport om resans magra resultat. Kanske kan de med ”list och
konstgrepp” tvinga den svårbedda nornan till svar? Oden föreslår nya rådslag
under natten, men det är oklart om detta resulterar i något beslut. De
avslutande fem stroferna är en kraftfullt poetisk beskrivning av hur den nya
dagen gryr och natten och nattens väsen viker undan. Heimdall återtar sin
väktarposition på Himmelsberget, men under denna skenbara harmoni vet vi att
inget är eller förblir som förr. En obönhörlig och ostoppbar process är i full
sving: ”Varken jord eller sol står för evigt, förödelsens ström ej stannar i
rymden.”
Om likgaldern är tänkt som ett företal till Balders drömmar
(Vägtamskvädet) så är det långt ifrån en sömlös övergång som författaren
åstadkommit. Likgaldern handlar om världens öde medan Vägtamskvädet fokuserar
på hur Oden själv rider på den magiska hästen Sleipner till dödsriket för att
få svar på varför sonen Balder plågas av onda drömmar. Det tycks som om
frågeställningen snävas in. Baldersmyten bör ses i ett större perspektiv vilket
framgår av prosaberättelsen i Snorres Edda. I boken Eddans dolda visdom har
jag försökt att avkoda berättelserna om Balders drömmar och om Baldersmordet så
här nöjer jag mig med att peka på några intressanta detaljer i de senare tillskott
till den ursprungliga texten i Vägtamskvädet som torde vara samtida med
likgaldern.
Strof 2 talar om ”djupsint spåkonst”, kanske med hjälp av
runor, som visar att Balder är ”dödsvigd”. Alla väsen sägs gå ed på att inte
skada Balder men Oden fruktar ändå ”vansklig utgång” eftersom Balders
skyddsväsen (”hamingjor”) hållit sig undan. Därför gör han färden norrut och
nedåt till dödsriket där han väcker upp en död völva. Här får vi en ganska
detaljerad beskrivning av tillvägagångssättet. De flesta översättningar av Den
poetiska Eddan säger bara att Oden sjöng likgalder över völvan men här
tillkommer viktiga detaljer; Oden står vänd mot norr, han lägger in runstavar
(antagligen under völvans tunga, vilket är en känd magisk metod för att få döda
att tala) och läser en magisk formel. Detta sammantaget tvingar völvan att tala
och vad Oden får reda på är att Balder är väntad i dödsriket, att det är Odens
blinde son Höder som kommer att döda Balder och att detta ska hämnas av Vale
som Oden ska avla med jättinnan Rind. Völvan vägrar ytterligare upplysningar
sedan hon förstått att det är Oden som väckt upp henne och i slutstrofen säger
hon att hon inte kommer att visa sig igen ”förrän Lokes lemmar ur fjättrarne
lösas och till gudarnes fall fienderna komma”, dvs vid Ragnarök.
Det var Loke
som regisserade mordet på Balder och nu är det befogat att fråga sig om det
också är Loke som tagit gestalt av den döda völvan? Loke hade ju också deltagit
i resan till nornan vid världsträdet där asarnas frågor om världens öde bara
fick tårar till svar. Vi bevittnar ett mycket intrikat tricksterbeteende från
Odens blodsbroder och skugga. Här finns antagligen viktig kunskap att avtäcka –
inte minst när det gäller processer i vårt eget inre. Loke är inte bara Odens
skugga utan också vår egen skugga. Och nornan som svarar på de existentiella
frågorna med tårar är en arketyp som representerar delar av vårt psyke som
försöker balansera insikten om vår egen dödlighet och ofrånkomliga förintelse
med lusten att leva vårt jordiska liv helt och fullt.
Vet ni än eller vad?