Egerkrans texter om skapelsen, gudarna och andra väsen samt världsundergången bygger nästan uteslutande på Snorre Sturlassons Edda med en del citat insprängda från Den poetiska Eddan. Detta riktar sökarljuset mot stora och viktiga problem. Egerkrans rör sig, liksom Snorre, nästa fullständigt på myternas exoteriska nivå där han rakt upp och ner berättar historier om märkliga gestalter som håller till i en sagovärld. Även om jag förstår att en barn- och ungdomsbok med tema från förkristna nordiska myter kanske måste utgå från denna nivå finns ju inget som förbjuder författaren att också glänta på myternas esoteriska innebörd. De nordiska myterna är oerhört komplexa berättelser om tillvarons allra innersta och yttersta. De handlar om visdom och kunskapsvägar, inre andlig utveckling och stora kosmiska skeenden.
Att Snorre skrev ner berättelserna på det sätt han gjorde
hänger samman med att han var en storpolitisk spelare i den isländska eliten,
att han var kristen och att han hade ett tydligt patriarkalt sätt att se på
världen. Snorres manliga blick kommer i dagen i hans betoning av myternas krigiska
inslag och hyllande av typiskt manliga egenskaper. Denna manliga blick går igen
i Egerkrans bilder av muskulösa krigargudar och smala, vackra och i de flesta
fallen också unga gudinnor. Det blir i längden tämligen schablonmässigt. (Vad
alla ser arga och sura ut, undrade en bekant som just bläddrat igenom boken). Varför
inte teckna Freja och Frigg som mogna kvinnor med svällande kroppsformer a la
Venus från Wilmersdorf? Och inte måste Frej tecknas som en krigare i full
rustning på en bepansrad galt? Den enda kända förkristna avbildningen av
fruktbarhetsguden Frej är ju en sittande mansfigur med ståtlig erektion. Den
hade varit något att bygga vidare på.
Snorres kristna livssyn återspeglas i uppdelningen av
tillvaron i sådant som är ont respektive gott och Egerkrans överskrider inte denna
kristet dualistiska hållning. Ragnaröksstriden skildras helt endimensionellt
som en strid mellan ”ondskans och godhetens styrkor”. Det hade varit betydligt
mer givande för läsaren om Egerkrans i stället hade utgått från de mer komplexa
och ibland paradoxala skildringarna som återfinns i Den poetiska Eddan. I Völvans spådom skildras Ragnarök som en oundviklig
och nödvändig världsförnyelse som frambringats ur en invecklad förhistoria där många
olika väsen spelat roll, ibland konstruktivt, ibland destruktivt. Ragnarök kan
också ses som en berättelse om inre processer – den kunskapssökande människans transformation,
genom död till liv, och försök att balansera sina egna inneboende ljusa och
mörka sidor.
Utifrån Egerkrans bok har jag funderat vidare på frågan om på
vilket sätt myternas märkliga väsen över huvud taget ska kunna avbildas utan
att ens egen kultur och tid sätter sin begränsande stämpel på dem. Här tror jag
att vi får ta kvantfysiken till hjälp. Hans-Peter Dürr
hävdar bestämt att vi bara kan närma oss beskrivningen av tillvarons innersta
genom att tala i liknelser. Strängt taget finns inte materia. Företeelser kan
visa sig som partiklar eller vågrörelser beroende på vilket betraktelsesätt som
vi väljer. Allt kommer ur det kosmiska potentialitetsfältet som vi egentligen
inte kan beskriva eftersom det föregår de kategorier som vi använder för att
beskriva. Så är det också med de mytiska varelserna. De är arketyper och som
arketyper saknar de form, som även C.G. Jung själv påpekade. Människans
symboler är försök att approximativt försöka få ett grepp om arketyperna.
Jamen, då skulle ju Egerkrans bilder kunna fungera som en sorts liknelser för
att närma sig det ogripbara? Javisst, men han öppnar egentligen inga sådana
esoteriska dörrar i denna bok.
Jag skulle vilja se en annan sorts litteratur och bildkonst ta
sig an den förkristna nordiska mytvärlden. En litteratur som omskapar myterna
utifrån nya kunskaper om tillvaron och utifrån den faktiska dynamik som
kontinuerligt omvandlar kosmos. En bildkonst som kanske är mer abstrakt än
avbildande. Oden måste ju inte avbildas som en skäggig man med spjut i ett
högsäte. Det finns över 200 olika namn belagda för Oden. De är helt enkelt
uttryck för olika sätt att betrakta den energi eller information som fått
namnet Oden. Ibland ter han sig si och ibland så, på liknande sätt som
partiklar och vågrörelser gör. Han kan ta kvantsprång, skifta hamn och
förvandla sig till fågel eller fyrfotadjur, fisk eller orm. Och när vi
dissekerar honom i hans inre upplöses hans form och blir bara vibration – den
vilda jakten som drar fram som en rasande vind genom kosmos. Kanske har vi i
Oden att göra med kvantfysikens gudfader? Någon borde skriva om det.