Den som vill närma sig den äkta kvantfysikens tankar bör
göra det via de verkliga kvantfysikerna och inte via dess amatörmässiga
uttolkare. Jag har på denna blogg tidigare recenserat flera sådana böcker av F. David Peat, Lothar Schäfer och Hans-Peter Dürr. Jag kan också rekommendera texter
av den man som kallas kvantfysikens fader, Werner
Heisenberg, t ex hans självbiografiska berättelse om kvantfysikens historia
– Physics and Beyond: Encounters and
Conversations (Harper Torchbooks 1972). Annars tycks det som om mycket av det
bästa i ämnet enbart finns på tyska. Jag har precis läst ut Dürrs Es giebt keine Materie! (Crotona 2013)
och håller på att slutföra en verkligt svårtuggad antologi som har Dürr som
redaktör – Physik und Transzendenz: Die
grossen Physiker unserer Zeit über ihre Begegnung mit dem Wunderbaren
(Driediger 2012). Här finns texter av kvantfysiker som Niels Bohr, Werner Heisenberg, Wolfgang
Pauli, Pascual Jordan, Erwin Schrödinger och Carl Friedrich von Weizsäcker. Texterna
spänner över en tidsrymd av 50 år och de äldsta texterna kan kännas mer eller
mindre obsoleta. Dock får den tålmodige läsaren en god bild av hur
kvantfysikens filosofiska och andliga dimension kontinuerligt har fördjupats.
Till och med själve Albert Einstein är representerad med en text om naturvetenskap
och religion. Einstein är inte ointressant i dessa perspektiv även om han inte
kunde acceptera kvantfysikens osäkerhetsteorier, där han envist höll fast vid
att ”Gud spelar inte tärning” – även om det är just det som kvantfysiken nu
anses ha bevisat.
När Dürr säger att det egentligen inte finns någon materia
innebär det definitivt inte att han förnekar verklighetens materiella sida
eller ansluter sig till gamla platonska tankar om att bara anden är reell och
den materiella verkligheten ett återsken av anden. Det är när vi genom
kvantfysiken rör oss ner till atomnivå som den klassiska fysikens lagar tycks
upphöra liksom vårt språks förmåga att återge det som där sker. Där, i grunden,
finns ingen materia utan bara – ja vad ska vi kalla det? Energi kanske,
information möjligen, eller potentialitet, eller kvantfält, eller den
psykofysiska urgrunden (för att tala med Jung och Pauli) eller Urds väv (för
att se parallellerna mellan kvantfysik och traditionell livssyn). På denna nivå
kan vi bara tala i liknelser, säger Dürr, och riktar kritik mot majoriteten av
dagens fysiker som ännu använder den klassiska fysikens kategorier. Han själv
närmar sig esoteriska versioner av dagens stora religioner, framför allt
buddhism och hinduism, i sina försök att beskriva kvantfysikens implikationer
för vår världsbild. Det finns inget icke-levande; allt är förbundet med allt; tinget har försvunnit och blivit process; det finns något inbyggt i
skapelsen som ständigt strävar efter utvidgning och expansion; i denna kreativa
process är varje individs kreativa bidrag något som också förändrar och
utvidgar Helheten; kvantfältet är läraktigt och är själva urgrunden på vilken
allt utspelar sig.
Visst hade det varit intressant om Dürr eller för den delen
Pauli eller Heisenberg eller Jordan hade haft större kunskaper om traditionellt
shamanskt tänkande, om traditionell livssyn och urfolkstänkande. Säkert hade de
hittat en del väldigt viktiga beröringspunkter mellan kvantfysiken och den
ursprungliga andligheten. Men, och detta är ett viktigt men, det går ju inte
att sätta likhetstecken mellan det som i ursprunglig andlighet anades eller förstods intuitivt och det som kvantfysiken visat
med sina mätningar och avancerade teoribyggen om det allra minsta och det allra
största. Vad jag försöker säga är att den som vill vandra en shamansk väg idag
behöver införliva en hel del av kvantfysikens kunskaper och framsteg. Att idag arbeta
shamanskt med samma tankar och metoder som shamaner använde för tusen eller
hundra år sedan är knappast ett kreativt bidrag till den stora kosmiska
processen – snarare en mer eller mindre patetisk gest utan någon större
betydelse.
Som mina läsare vet arbetar jag huvudsakligen med runor och
det system som kallas utharken. Jag
ser runorna som arketyper som alltid har funnits inbyggda i skapelsen. De är öppna
dynamiska processer som förändrar sig kontinuerligt som en del av den stora
kosmiska förändringsprocessen. En runmagikers arbete idag handlar inte om att
anpassa runorna till dagens värld utan att själv göra sig mottaglig för vad
runorna är idag. Ständigt ny kunskap uttrycks i och genom runorna och ibland
görs viktiga nyupptäckter, som när Lundaakademikern Sigurd Agrell på 1920-talet lanserade sin uthark-teori och som när
amerikansen Ralph Blum på 1980-talet
upptäckte (eller återupptäckte?) den tomma runan. Nya upptäckter och
återupptäckter kan komma.
Men hur hänger Oden samman med kvantfysiken? Jo, Oden är en
arketyp som alltid funnits – inte som en person eller gud eller väderfenomen utan
som en ordnande princip i det kollektiva omedvetna (för att tala med Jung). Och
liksom kosmos är i ständig förändring (allt fast förflyktigas, för att tala med
Karl Marx) så är även arketyperna
att betrakta som dynamiska processer. Det gäller självfallet också den arketyp
som vi brukar kalla Oden men som också är känd under mer än 200 andra namn. Här
kommer den kvantfysikaliska parallellen in. En elementarpartikel kan uppfattas
som partikel eller som vågrörelse beroende på vilken metod vi använder för att
betrakta den. Den är i själva verket ingetdera eller möjligen både och (men
inte samtidigt) och samtidigt ytterligare något annat om vi kommer på nya sätt
att ”betrakta” den. Beroende på hur Oden har betraktats, alltså beroende av
observationsmetod, så har denna arketyp uppfattats på över 200 olika sätt. Och
precis som elementarpartiklar kan transformeras från våg till partikel till
strålning så kan Oden transformeras till fågel, orm eller fyrfotadjur. Han kan
också transformera genus vilket framgår av en liten silverstatyett som hittades
vid utgrävningar i Lejre i Danmark för några år sedan och som föreställer Oden
i klänning. Precis som elementarpartiklar har Oden också sin antipartikel, Anti-Oden
eller snarare sin Skugg-Oden i form av Loke/Lodur, som egentligen är ännu mer
av hamn- och genusskiftare än Oden. Precis som antimaterian är högst kortlivad
här på jorden är Lokes alla olika gestalter mer eller mindre kortlivade
övergångsformer. Och när vi går på djupet med både Oden och Loke och skalar av
alla yttre attribut och gestalter så återstår till sist ingenting. Vi kan,
liksom Dürr, konstatera att det inte finns någon materia, någon Oden eller
Loke. Allt är bara potentialitet i kvantfältet, i Urds väv, i det som jag
kallar Drömtiden och som alkemisterna kallade Unus Mundus.
Men gör detta det befogat att kalla Oden för kvantfysikens
gudfader? Ja, varför inte?