Den som idag ger sig in på en shamansk kunskapsväg måste vara medveten om att kvantfysiken mer eller mindre fullständigt kullkastar alla etablerade verklighetsuppfattningar med sina teorier om icke-lokalitet, icke-kausalitet, kvantmekanisk sammanflätning och att saker och ting bara kan existera i rörelse och i relation till annat (och inte bara i förhållande till den mänskliga observatören). Vi har inte ännu insett dess fulla potential, men vi kan idag veta betydligt mer om alltings essens än vad forntidens shamaner intuitivt anade. Det jag förespråkar är att vi helt och fullt försöker omfamna dessa nya perspektiv och förena dem med ursprungliga föreställningar från t ex shamanism och runmagi för att därmed skapa något kvalitativt nytt. Det kan beskrivas som en modern shamansk version av alkemisternas coniunctio, alltså famntaget/sammansmältningen mellan himmel/ande och jord/materia. Det kanske också kan beskrivas som en multiplikation enligt följande: andlighet x kvantfysik x direktupplevelse av Moder Jord och det kosmiska energiflödet = all-medvetande och kreativt medskapande i den kosmiska skapelsen.
Coniunctio
är den process som frambringar filosofernas sten eller det röda guldet som
alkemisterna kallar det och som jag föredrar att helt enkelt kalla visdom.
Själva processen innebär en inre transformation i form av ett kvantsprång och
enligt många alkemister leder äkta coniunctio
alltid till multiplicatio. Enkelt
uttryckt: den transformation som sker inom individen är icke-lokal och sprider
sig ögonblickligen genom hela den kosmiska väven. För att använda en term från
Carlos Castaneda: detta är helt enkelt energifakta.
Shamaner i det 21:a århundradet behöver axla inte bara globala utan även
kosmiska uppgifter och det kan beskrivas som att medskapa med eller dansa i
balans med det stora kosmiska energiflödet, som ju per definition också är ett
medvetandeflöde. Shamanen kan förverkliga sin egen coniunctio och genom multiplicatio-effekten
manifestera det kosmiska i det jordiska. Att ha dessa stora kosmiska perspektiv
på sin verksamhet känns som en självklarhet idag och, omvänt, att inskränka
shamanens uppgifter till något mindre skulle kännas väldigt futtigt.
Att det kosmiska energi- och medvetandeflödet är en
dynamisk och sig själv ständigt förnyande skapelse är ett grundläggande
energifaktum. Vare sig vi kallar källan till detta flöde för Livets träd,
Nagualen, Det ovetbara, Urkällan, Det stora mysteriet, Möjlighetsfältet eller
Unus Mundus så handlar det om något som per definition är odefinierbart. Denna
källa ligger bortom alla upplevelser och definitioner men är den psykofysiska
urgrunden för allt som existerar. Och den finns ständigt närvarande, runt
omkring oss som en sorts parallellvärld, men betydligt större än den ordinära
verkligheten. Det som finns, eller inte finns, i Urkällan trotsar all
beskrivning – det är vare sig ande eller materia – och finns egentligen enbart
som potential. Jag använder fortsättningsvis Castanedas begrepp Nagualen om
detta stora mysterium, som vi alltså inte kan besöka eller uppleva utan bara se
och uppleva effekterna av i den
ordinära verkligheten. Skulle vårt medvetande kunna ta sig in i Nagualen skulle
det helt enkelt upphöra, ungefär som man föreställer sig att materia upphör i
svarta hål. Det vi kan uppleva i ordinära och icke-ordinära medvetandetillstånd
är helt enkelt effekterna av flödet
från Nagualen, i form av energifakta.
Min egen sammanfattning av dessa kosmiska
energifakta kan låta så här: Det ovetbara, Nagualen, är källan, Moder Jord är
förmedlaren, Drömtiden är gränssnittet mellan det ovetbara och det vetbara
(mellan Nagualen och Tonalen), utharken är läraren medan jag själv bara är någon
som pekar på dessa fakta.
Med hjälp av shamanska metoder som trumning, runsång
och utesittning kan man åstadkomma coniunctio
och det därmed sammanhängande enhetsmedvetande som alltså är icke-dualistiskt
och av en del beskrivits som ”inga begrepp, inget tänkande, bara närvaro”. Jag
kallar detta medvetande för all-medvetande eftersom det omfattar kunskap om
Alltets väsen och sammanflätning, från mikro- och partikelnivå till makro- och
kosmisk nivå och dessutom innefattar samtidig närvaro i både det icke-ordinära
och det ordinära. Dessa enhetsupplevelser, som omfattar hela ens organism,
alltså även den fysiska kroppen och energikroppen, äger dock inte rum inne i
Nagualen utan i gränssnittet Drömtiden. Det innebär självfallet inte att dessa
upplevelser inte skulle vara transformerande eller gränsöverskridande. Tvärtom
– och de visar med all önskvärd tydlighet att allt är ett och hänger samman och
att det är ur sådana upplevelser som vi, var och en, kan nå inte bara visdom
och magisk kraft utan också kan få klart för oss vilka enskilda uppgifter just vi
behöver ta itu med för att bidra till balans i det jordiska och i det kosmiska.
Hur ska man då bete sig för att få del av denna
kunskap och kraft? Hur ska man göra för att likt lakotashamanen Frank Fools
Crow bli ett ”hollow bone” för
Wakan-Tankas visdom och kraft, dvs det kosmiska energi- och medvetandeflödet?
Det finns, som Castanedas mentor don Juan Matus underströk, egentligen inga
tekniker och metoder för detta. Var och en måste själv hitta fram till sitt
eget förhållningssätt och hitta sin egen shamanska stig att vandra. Men även
hos Castaneda kan man få viktig inspiration om rätt förhållningssätt och här
kommer min sammanfattning av detta förhållningssätt – allt marinerat i mina
egna erfarenheter av 40 års shamanskt arbete:
·
Vandringen på en shamansk stig måste ske
disciplinerat och uthålligt.
·
Grunden för att över huvud taget kunna
få del av kraft och kunskap är en attityd av ödmjukhet. A och O därvidlag är
att släppa sin självviktighet och få stopp på den inre dialogen.
·
Man behöver kunna bita av ödets trådar
och lösa upp den personliga historiens fjättrar. Det innebär också att bränna
bort eller detronisera de egna illusionerna. Shamanen behöver bli illusionsfri.
·
Då kan man öppna sig för den kunskap som
finns i varje ögonblick och på varje plats. Det gäller ändå – paradoxalt kan
det tyckas – att välja rätt tid och rätt plats för att detta ska kunna ske. Rätt
tid kan vi läsa av genom synkronistiska händelser, dvs meningsfulla
sammanfallanden mellan dimensionerna. När det gäller platser, och i synnerhet
heliga platser, är det dessutom helt nödvändigt att respektera ställets sed.
Vad vill platsen själv egentligen?
·
Sedan behöver shamanen tänja sina steg ytterligare
så att hen tar fullt ansvar för sina handlingar och utan att rygga tillbaka
axlar det ansvar som man åläggs av den nyvunna kraften och kunskapen.
·
Därför behöver allt betraktas som en
utmaning och shamanen måste inse att ingenting sker av en slump.
·
Insikten om att livet är ändligt måste
omfattas på djupet för att man ska kunna anlita döden som rådgivare, vår enda
sanna vän som aldrig ljuger för oss enligt Castaneda.
·
Shamanen behöver inse att allt är ett
och hänger samman och att vi ingår i en icke-hierarkisk skapelse där vi inte är
mer eller mindre värda än något annat. I detta kosmiska perspektiv behöver vi
finna vår egen stig och vår egen uppgift.
·
Shamanen vill manifestera magisk kraft
och kunskap i den ordinära världen och vardagen. För den skulle behöver hen
hitta sin egen väg att knäcka nöten om hur ett icke-dualistiskt all-medvetande
kan omsättas i fokuserad handling.
Magi innebär att bli ett med uppsåtet. Det innebär
att shamanen måste hitta ett sätt att bli det hen åkallar; att kunna
sjunga/tala med ett öppet hjärta och framsäga orden som om det är det sista man
gör; som om världens och ens egen existens står på spel; ord som man tar fullt
ansvar för och som kommer direkt från Jorden/Kosmos utan att begränsas eller tolkas
av det ordinära medvetandet. Då behöver man lita helt och fullt på att de
andliga krafter som man åkallar också kommer att agera. Vi kan inte sia om
utgången av magiska ceremonier eftersom det icke-ordinära kan ha andra och
större perspektiv än vi, vilket vi ödmjukt måste acceptera. Det gäller alltså
att samverka med kosmos på det sätt som kosmos önskar. Tilliten till det
andliga kan uttryckas genom att man utgår från och föreställer sig att det man
åstundar verkligen kommer att ske och, faktiskt, redan sker, åtminstone i
möjlighetsfältet.
En bra formel att avsluta ceremoniellt arbete med
är: Må så ske, så kommer att ske och så sker redan!
Alkemist bränner bort sina illusioner. Matthaeus Greuter 1500-tal.