Eirik som ser sitt shamanska arbete som en del av ett
betydligt större socialt, ekonomiskt och politiskt sammanhang ville veta mer om
vad som händer på den shamanska scenen i Sverige. Jag märkte när jag berättade
om sådant som jag känner till att det faktiskt pågår en hel del utöver de
”vanliga” shamankurserna; arbete för att aktivera och skydda heliga platser;
ökande skaror som ceremonierar på gammalt och nytt sätt, försök att knyta
samman traditionell andlighet med civilisationskritik och omställningsrörelsen,
sammanvävningar av prästinne- och shamantraditioner och så, inte minst, arbetet
kring nästa års möte i Gällivare med TheInternational Council of 13 Indigenous Grandmothers. Mormödrarna
representerar en ödmjuk traditionell andlighet, manifesterad i bön och
ceremoni, som tycks vara på frammarsch. Allt fler inser att visdom bara kan
växa ur tacksamhet och att ödmjukhet förutsätter uppgörelse med egot och
självviktigheten.
Det står inte stilla i Norge heller; i Sápmi tycks ett
genombrott ha skett, manifesterat bl a i Ronald Kvernmos shamanfestival Isogaisa;
utanför Oslo arrangerar Ailo Gaup sin årliga sjaman gathering och Eirik själv initierar viktigt ceremoniellt arbete.
Men nu vill han vidga detta genom att återknyta till och vidareutveckla sitt
70-talsprojekt ekologisk ekonomi – en
ekonomi som bygger in naturens kretslopp i sina beräkningsmodeller och som
därmed kan bli en del av dessa kretslopp. Idag är det ännu tydligare än då att
industricivilisationen, den globala kapitalismen, har passerat sin peak och är på nedgång. Den har uttömt
sin förmåga till långsiktig förnyelse och vi ser många sammanhängande faktorer
som samverkar och förstärker varandra i denna nedåtgående rörelse; skuldkris, peak oil, överexploatering av
naturresurser (peak everything),
ökande sociala klyftor åtföljda av politisk extremism och brutalt våld,
klimatförändringar med oförutsägbara konsekvenser i form av oväder,
översvämningar och torka, fortsatt befolkningsökning och tilltagande kamp om
mark och andra naturresurser såväl inom som mellan stater.
I detta dystra perspektiv; hur långt räcker de tecken på
medvetandeskifte och transformation som vi kan skönja? För både Eirik och mig
ter sig de destruktiva krafterna som så mycket starkare än de kreativa
motkrafterna. Det är uppenbart att en omställning till ett annat sätt att leva
inte kommer att initieras uppifrån, vare sig från den ekonomiska eller
politiska maktens kluster. Omställningen kan bara växa fram underifrån, ur
motrörelsen som primärt måste bli en rörelse för det nya och inte emot
det gamla. Och kanske kan den bara växa fram ur en situation där väldigt många
människor fler än idag upplever tillvaron som outhärdlig? Ur kaos? Oddsen just
nu är inget vidare, konstaterade vi, men kanske finns i det stora kosmiska
kretsloppet en avsikt eller impuls som, oss ovetande, kan gripa in och påskynda
en omställning. Behövs ett gudomligt
ingripande? Ni som sett Quentin Tarantinos film Pulp Fiction vet vad jag menar. Jag tänker på scenen där Samuel L. Jackson
och John Travolta ska driva in pengar från några knarkhandlare åt sin boss
Marsellus Wallace och en av knarkhandlarna tömmer sin automatpistol mot de
båda. Kulorna borde ha genomborrat dem två flera gånger om, men som genom ett
mirakel är de oträffade. Ett fall av divine
intervention, fastslår Jackson, som beslutar sig för att avbryta sin torpedverksamhet
och i stället bli en kringvandrande pilgrim.
Men vi kan knappast förlita oss på ett gudomligt, medvetet
ingripande från Det kosmiska kretsloppets avsikt eller från Moder Jord för att
styra saker och ting rätt. Vi kan bara förlita oss på vår egen kraft och
förmåga. Och det var nog så maya
tänkte om sin långa kalender och den trettonde baktunens slut, som enligt de flesta kunniga bedömare inträffade
den 21 december 2012 (enligt Carl Johan Calleman redan 28 oktober 2011);
nämligen att den signalerar att det är dags för oss att byta spår; dags att
ställa om. I det nya som växer fram är vi alla delaktiga med våra tankar och
handlingar.
Árs ok fridr! För ett gott år/god äring och fred, frid,
fröjd! Välkomna till den paleolitiska världsrevolutionen.