Två år efter publiceringen av vår bok om heliga platser - Heligt landskap: Platser för kraft och kunskap - är den första upplagan helt slutsåld. Efter alla positiva omdömen vi fått om boken har vi dock beslutat att trycka upp en liten extraupplaga. Det innebär att denna guidebok till det heliga åter kommer att finnas tillgänglig någon gång i juni.
Den som till äventyrs är intresserad av min bok Naturens återkomst: Shamanism och frigörelse måste sno sig på. Den finns nämligen bara i ett mycket litet fåtal ex hos Adlibris. Ingen nytryckning planeras.
Båda böckerna finns också på en del bibliotek och kan, om inte annat, fås på fjärrlån.
måndag 24 april 2017
torsdag 30 mars 2017
Skapelsens nio vågor och mänsklighetens öde

Callemans kosmologi är komplex men den som gör en djupläsning av The Nine Waves of Creation får vara med om en ögonöppnande och kanske även omvälvande process. Jag ska försöka sammanfatta huvuddragen i teorin. Källan till allt som finns och som hänt i universum är något som Calleman kallar Den centrala kosmiska axeln, eller Livets träd, eller Det Gudomliga Allt Som Är. Det är en sorts kosmisk matris, ”den geometriska källan till rum-tiden”, som sänder ut vågor och frambringar de hologram som skapar de materiella och mentala aspekterna hos livet överallt i kosmos. Alla existensnivåer är resultat av och reproducerar denna matris så att mikrokosmos avspeglar makrokosmos. Universum består av en hierarki av hologram inuti hologram, som är delar i en styrd och ändamålsenlig process. Världen är helt enkelt skapad för att genomgå ett antal stadier i en rörelse mot fullkomning.
Livets träd är det ursprungliga, det som frambringar Big Bang och allt som hänt därefter. Teorin om de nio vågorna hämtar Calleman från maya-kalendern men han visar att medvetenheten om universums nio nivåer eller stadier har funnits och finns i många kulturer världen över. The Nine Waves of Creation är fylld av diagram och sinuskurvor som åskådliggör de olika vågornas funktioner och egenskaper. De nio vågorna är inte materiella men de existerar. Vi kan inte se dem, vi kan inte mäta dem men vi kan se effekterna av dem. Calleman tänker sig att de sprider sig med ljusets hastighet och i en sorts spiralrörelse. Jämfört med andra vågor som mänskligheten lärt sig att studera, mäta och använda – som radiovågor, mikrovågor, ljusvågor och röntgenstrålning – så har skapelsevågorna otroligt mycket längre våglängder. Den första skapelsevågen har en våglängd på 2,5 miljarder ljusår. För varje efterföljande våg minskar våglängden med en faktor 20. Den andra vågen har då en våglängd på 126 miljoner ljusår, den sjätte en våglängd på 788,6 ljusår, den åttonde en på 2 år och den nionde en våglängd på ”bara” 36 dagar.
Den första vågen ger upphov till galaxer, stjärnor, planeter och de första biologiska cellerna; den andra vågen frambringar flercelliga organismer och växter; den tredje skapar upprättgående varelser som använder verktyg; under den fjärde vågen uppstår homosläkten som kan göra både eld och verktyg; den femte skapar stamkulturer, den första konsten och en ursprunglig andlighet; den sjätte föder fram det rationella tänkandet, civilisationer, nationer, skrivkonst, vetenskap, religioner, patriarkat, slaveri och krig; den sjunde resulterar i industrialism och demokrati; den åttonde i smart teknik, feminina energier och nyandlighet och den nionde slutligen i något som Calleman benämner enhetsmedvetande.
På bokens många sinuskurvor har Calleman prickat in imperiers uppgång och fall (inklusive det nuvarande USA-imperiets), vetenskapliga och teknologiska genombrott, ekonomiska uppgångar och kriser, historiska händelser som revolutioner och sammanbrott. Allt tycks vara styrt av skapelsevågornas hologram. Callemans genomgång tycks väldigt gedigen även om den som söker säkert kan hitta händelser som kan gå på tvärs mot sinuskurvornas förväntade toppar och dalar.
De olika vågorna har aktiverats enligt en exakt, matematiskt
bestämd tidtabell och Calleman prickar in årtal och datum för de senaste
vågorna: den sjunde aktiverades år 1755, den åttonde den 5 januari 1999 och den
nionde den 9 mars 2011. Det unika med vår tid är inte att vågorna eller världen
tar slut – de nio vågorna kommer att fortsätta i oändlighet – utan det unika är
att för första gången i universums historia är alla nio vågorna aktiva samtidigt. För Calleman har totaliteten
av de nio skapelsevågorna en tydlig riktning, de utvecklas i enlighet med
inneboende rytm och mönster och har därmed också ett ändamål. Samtidigt måste
jag betona att Calleman inte har en deterministisk syn på vågorna, alltså att
de skapar världen oavsett vad vi och andra varelser tar oss före. Vågorna
skapar möjligheter, potentialiteter och framför allt är det det intrikata
samspelet, resonansen, mellan de olika vågorna och mellan de olika vågornas
dag- och nattfaser som bidrar till variationerna i evolutionen. Interferensen,
samspelet, mellan vågorna befinner sig i ett flöde av ständig förändring och
utveckling.
Hur kommer vi människor in i denna kosmologiska modell?
Vågorna skapar hologram som sätter ramarna för våra medvetanden – vad vi kan
uppfatta och vad vi kan förstå. Vi förstår världen utifrån den information som
vi får genom det särskilda filter som den dominerande vågens hologram förser
oss med. Det innebär t ex att den mänskliga ”naturen” är starkt föränderlig och
varierar beroende på vilken av vågorna som vi är i resonans med. Den femte
vågen gav t ex upphov till ett medvetande som Calleman kallar ett shamanskt
enhetstillstånd; den sjätte frambringade ett dualistiskt medvetande och
hierarkiska religioner; den sjunde framfödde ateismen; den åttonde new age och
nyshamanismen och slutligen den nionde som öppnar för en individuell relation
till det gudomliga baserad på direkta upplevelser.
Det var den sjätte vågen som ledde till människans
separation från naturen och det gudomliga och om vi vill förändra världen på
ett avgörande sätt måste vi överskrida dualismen i vårt medvetande. Calleman
benämner den sjätte vågens hologram som ”hologrammet av gott och ont” och
skriver att det inte kan bekämpas öga mot öga utan helt enkelt måste
överskridas och lämnas bakom oss. Vi människor har visserligen ingen makt över
hologrammens design men vi har ändå ett val när det gäller vilka vågor vi vill
utveckla resonans med. För första gången sedan universums tillblivelse har vi
nu sedan mars 2011 möjlighet att balansera oss gentemot alla nio vågorna. Och
enligt Calleman är detta helt avgörande för om mänskligheten ska kunna ta de
avgörande stegen för att uppfylla sin ändamålsenliga ”kallelse”. Det enda
sättet som mänskligheten kommer att ha en framtid på är om människor överskrider
den sjätte vågen och skapar resonans med den nionde vågen. Det kan möjliggöra
”övergången till en civilisation som bygger på det feminina i den åttonde vågen
och enhetstänkandet i den nionde vågen”. Vi står inför utmaningen att
manifestera den gyllene åldern som kan skapa en fredlig värld, där vi lever ”i
enhet med det gudomliga och i enighet bland oss själva”.
Den nionde vågen gör det möjligt för oss att överskrida våra
egon och komma i resonans med det gudomliga, Allt Som Är. Detta medvetandesprång sker dock inte automatiskt utan
är beroende av vår intention att nå enhetsmedvetandet, det högsta
medvetandetillstånd som är tillgängligt för oss.
Calleman presenterar några förslag om hur vi kan börja
förverkliga dessa intentioner:
1. Skaffa och sprida kunskapen om hur skapelsen har gått
till och pågår.
2. Koppla samman oss själva och våra handlingar med den nionde vågen och därigenom få en personlig direktupplevelse av den nionde vågen. Till vår hjälp finns dataprogram, kalkylatorer, som visar när dag- och nattfaserna inträffar för den åttonde och nionde vågen (Calleman anger flera länkar till sådana kalkylatorer).
3. Hela oss själva och lämna bakom oss separationen från naturen och andra.
4. Förena andlighet och politik och med politisk handling arbeta för jämlikhet och balans.
5. Utveckla en personlig relation med det heliga. Gör er av med alla mellanhänder! Vi behöver personlig och direkt vägledning från Källan för att styra våra liv.
2. Koppla samman oss själva och våra handlingar med den nionde vågen och därigenom få en personlig direktupplevelse av den nionde vågen. Till vår hjälp finns dataprogram, kalkylatorer, som visar när dag- och nattfaserna inträffar för den åttonde och nionde vågen (Calleman anger flera länkar till sådana kalkylatorer).
3. Hela oss själva och lämna bakom oss separationen från naturen och andra.
4. Förena andlighet och politik och med politisk handling arbeta för jämlikhet och balans.
5. Utveckla en personlig relation med det heliga. Gör er av med alla mellanhänder! Vi behöver personlig och direkt vägledning från Källan för att styra våra liv.
Framtiden hänger på oss, men än så länge är det bara en
minoritet som har utvecklat resonans med den nionde vågen, skriver Calleman.
Jag uppfattar ändå hans budskap som optimistiskt. Ingen är maktlös, skriver han
på ett ställe i denna högintressanta bok som absolut är värd att läsa även om
han skulle ha rätt bara till 50 procent.
Till sist ska jag ändå framföra några kritiska tankar som
djupläsningen av The Nine Waves of
Creation har lett till: Callemans nio vågor är inte riktigt detsamma som de
traditionella uppfattningarna om nio världar. Det gäller t ex den nordiska
varianten med nio världar längs världsträdet Yggdrasil – världar som alla
antogs ha blivit skapade vid ett och samma tillfälle. Sedan har vi antydningarna
i Völvans spådom om att det kan ha funnits nio tidigare universum.
Traditionella hopis och navajoer anser att vi idag lever i den fjärde eller
möjligen den femte världen. Världar och vågor är inte samma sak. Snarare ska
skapelsevågorna jämföras med den kosmiska väven, Urds väv, som de tre nornorna
väver vid en av världsträdets rötter. Den beskrivningen handlar ju om ett
kosmiskt dynamiskt flöde som fortfarande äger rum.
Jag är också lite förvånad över att Calleman tänker sig att
vågorna sprider sig med ljusets hastighet. Kvantfysiken öppnar ju för ett annat
perspektiv, nämligen att påverkan mellan alla ting är omedelbara; att de äger rum ögonblickligen via det kosmiska kvantfältet
eller potentialitetsfältet, som ju finns överallt.
När jag analyserar eventuella samband mellan skapelsevågorna
och utharkens runsystem finner jag både likheter och skillnader. Jag ser det
som att alla 24 runorna fanns närvarande redan i den första skapelsen, i det
ursprungliga famntaget mellan isen och elden som frambringade den tvåkönade
jätten Ymer (=den larmande, den dånande). Ymers vrål var så att säga den första
vågen och de 24 runorna representerar olika frekvenser/våglängder av detta urvrål,
alltså de grundläggande energier som skapat och fortsätter att skapa allt i
kosmos. De nio första runorna är matrisrunor för de övriga och innehåller en
viss kronologi. Alla fanns visserligen med från början men tyngdpunkten mellan
de olika runorna och deras inflytande varierade. Kanske kan vi tala om en
flödande oscillation mellan de olika runorna och då finns ju klara paralleller
till Callemans interferenser mellan vågorna. Vad är det då som styr dessa
oscillationer och interferenser? För Calleman handlar det om en inbyggd matematiskt
exakt matris medan jag själv snarare lutar åt CG Jungs förklaring till vad som
aktiverar olika arketyper i det kollektiva omedvetna. Detta omedvetna, som jag
kallar Drömtiden, är enligt Jung ”en levande process som följer sina egna inre
lagar”. Kanske kommer vi aldrig till fullo att kunna förstå Drömtidens egna
inre lagar och varför impulser från det kosmiska potentialitetsfältet kommer
när de kommer. Vi får helt enkelt försöka avläsa impulserna genom
synkronistiska händelser och intuition. Kanske måste vi nöja oss med att kalla
hela processen för Det Stora Mysteriet. Och även fortsättningsvis kommer livet
att handla om att balansera tillvarons motsatser. Kunskap om de nio
skapelsevågorna kan då vara till stor hjälp.
(Callemans tidigare bok Vårt intelligenta universum har jag recenserat här.)
(Callemans tidigare bok Vårt intelligenta universum har jag recenserat här.)
onsdag 8 mars 2017
Mysterium Coniunctionis – Jung i sitt esse
1955, vid 80 års ålder, publicerade C G Jung sitt sista stora verk med titeln
Mysterium Coniunctionis. Den engelska utgåvan kom 1963, två år efter Jungs död. Verket, som av många initierade ses som kulmen på Jungs arbete, har senare tryckts i flera nya upplagor och finns fortfarande tillgänglig. Den version jag har läst är utgiven av Princeton University Press 1989.
Den långa undertiteln lyder: An Inquiry into the Separation and Synthesis of Psychic Opposites in Alchemy. Verket är med sina nära 700 sidor strängt fokuserat på alkemin men den som tar sig igenom denna grundliga text får på köpet en mycket god sammanfattning av kärnan i Jungs eget tänkande. Eftersom Jung kontinuerligt sökte ny kunskap och befann sig i ständig utveckling in i det sista är Mysterium Coniunctionis Verket med stort V för den som vill veta vad Jung egentligen kom fram till.
Den som läser denna bok tillsammans med (själv)biografin Mitt liv och kryddar läsningen med den storslagna faksimilutgåvan av The Red Book får bästa möjliga insikt i Jungs tankevärld och en god plattform för att själv ta sig vidare i sin undersökning av hur allting är beskaffat och hänger samman.
Mysterium Coniunctionis. Den engelska utgåvan kom 1963, två år efter Jungs död. Verket, som av många initierade ses som kulmen på Jungs arbete, har senare tryckts i flera nya upplagor och finns fortfarande tillgänglig. Den version jag har läst är utgiven av Princeton University Press 1989.
Den långa undertiteln lyder: An Inquiry into the Separation and Synthesis of Psychic Opposites in Alchemy. Verket är med sina nära 700 sidor strängt fokuserat på alkemin men den som tar sig igenom denna grundliga text får på köpet en mycket god sammanfattning av kärnan i Jungs eget tänkande. Eftersom Jung kontinuerligt sökte ny kunskap och befann sig i ständig utveckling in i det sista är Mysterium Coniunctionis Verket med stort V för den som vill veta vad Jung egentligen kom fram till.
Den som läser denna bok tillsammans med (själv)biografin Mitt liv och kryddar läsningen med den storslagna faksimilutgåvan av The Red Book får bästa möjliga insikt i Jungs tankevärld och en god plattform för att själv ta sig vidare i sin undersökning av hur allting är beskaffat och hänger samman.
Jung kom i kontakt med alkemin redan i slutet av 1920-talet
och det var med hjälp av alkemin som han förmådde gå vidare efter de omskakande
upplevelserna i utforskandet av den egna skuggan och det kollektiva omedvetna
som skildras i The Red Book. Redan
1944 kom Jungs bok Psykologi och alkemi
men uppenbarligen kände han senare ett behov att gå ännu djupare. En kort
recension kan självfallet inte göra rättvisa åt vare sig Mysterium Coniunctionis eller åt Jungs visionära arbete. Jag får
helt enkelt lyfta fram några av tankarna som kan ha stor betydelse för oss som idag
verkar i en shamansk tradition. Jag har sagt det förr och upprepar det gärna:
Jungs arbete med aktiva imaginationer
och hans kunskaper om det kollektiva omedvetna samt om samspelet mellan det
medvetna och det omedvetna går betydligt djupare än vad de flesta av portalfigurerna
inom den nyshamanska rörelsen har gjort. Den som vill arbeta i dagens värld med
shamanska metoder och inte bekantar sig med Jung går miste om en rikhaltigt
flödande inspirationskälla.
För Jung var alkemisternas verksamhet ett sätt att korrigera
den dogmatiserade kristendomen. Varje dogm blir själlös, skriver han, och när så
har skett aktiveras arketyper i det kollektiva omedvetna som uttrycker själens
mysterier på nya sätt. Man kan dock aldrig förutsäga vilken arketyp som kommer
att aktiveras. Alkemisterna uttryckte denna nyskapande impuls från det
omedvetna med sitt arbete för att åstadkomma coniunctionis och skapa de vises sten (lapis), guldet eller
Anthropos (den sanna, fullödiga människan). Alkemin är kristen, ehuru kättersk,
slår Jung fast. I coniunctionis
försökte alkemisterna förena motsatserna ande-materia, manligt-kvinnligt,
kungen-drottningen, himmel-jord, ljus-mörker i en substans som var både
materiell och andlig, både levande och död, både maskulin och feminin, både
gammal och ung. Coniunctionis, som är
ett heligt famntag och ett arketypiskt drama av död och återfödelse, skulle äga
rum i behållaren/ugnen/kroppen och innebära en fullständig förening av kropp,
själ och ande med unus mundus,
världens ursprungliga, icke-differentierade enhet, det ursprungliga omedvetna,
det kollektiva omedvetna, den potentiella världen – det som kvantfysiker kallar
det kosmiska potentialitetsfältet och som jag brukar kalla Drömtiden. ”Allt är
förbundet med allt annat och i djupet är de en enhet”.
Alkemisternas heliga sten, lapis philosophorum, frambringades aldrig men Jung ser denna metafysiska
sten som den tidens uttryck för en aktiverad arketyp. För honom uttrycker sig
denna arketyp som självet. Som jag
ser det är det samma arketyp som i traditionell shamanism har beskrivits som det inre ljuset. Det är ju, som Jung
själv skriver, på det viset att våra metafysiska begrepp är antropomorfiska
bilder och åsikter – något som alltså även gäller de begrepp som t ex
kvantfysiken rör sig med. Begreppen är historiskt, socialt och kulturellt bestämda
och begränsade. Arketypen är autonom och den viktiga frågan är enligt Jung om
arketypen griper tag i människan – inte människans intellektuella formulering
av arketypen. Det är upplevelsen av
helhet som är det viktiga, inte dess intellektuella representation eller
klassifikation. Att uppleva energin direkt, som Carlos Castaneda beskrev denna
process.
För alkemisterna hade materien en gudomlig aspekt som de
ville befria och just den aspekten knyter samman alkemin med gnosticismen. Men,
som Jung nogsamt påpekar, alkemisterna misslyckades med att upptäcka materiens
fördolda struktur. Däremot upptäckte de psykets fördolda struktur även om de
inte var medvetna om det och inte insåg vad det innebar. På så vis förberedde
alkemisterna marken – utan att vara medvetna om det – för det omedvetnas
psykologi. Det omedvetna kan bara uppfattas i projekterad och symboliserad form
och på liknande sätt som alkemisterna var begränsade av sin tids allmänna
uppfattningar var Jung självfallet också begränsad av sin egen tidsanda. Det är
också något som han själv var högst medveten om och formulerar mycket tydligt i
Mysterium Coniunctionis: den
psykologiska tolkningen av mysteriet kommer inte att vara det sista ordet,
skriver han.
Går det att säga något mer djuplodande över huvud taget om
de arketypiska impulserna ur det omedvetna som gnostikerna, alkemisterna och
Jung uttryckte på så olika sätt och med så olika förutsättningar när det gäller
kunskap och förståelse? Jung har tidigare lanserat sina teorier om
synkroniciteter, alltså sammanträffandet mellan impulser från unus mundus och upplevelser och
händelser i den ordinära verkligheten. I Mysterium
Coniunctionis skriver han: ”Det kollektiva omedvetna är en levande process
som följer sina egna inre lagar och flödar fram som en källa vid den
fastställda tidpunkten”. I ett brev som återges i Alfred Ribis bok om Jung och gnosticismen – The Search for Roots – skriver Jung att ”det kollektiva omedvetna
omger oss på alla sidor. Det är mer som en atmosfär som vi lever i än som något
som finns i oss. Det är helt enkelt den okända kvantiteten i världen. En
universell grundval som är närvarande i omgivningen”. Visst är detta en
beskrivning av Drömtiden!
Är det möjligt för oss människor att känna av detta flöde från
det omedvetna och därmed få en ökad förståelse för när arketyper aktiveras och synkroniciteter
kan vara i antågande och därmed t ex lämpliga tidpunkter för magiska
ceremonier? Jung använder själv den aktiva imaginationen för att vidga och
närma medvetandet till det omedvetna. ”Om uppmärksamheten riktas mot det
omedvetna kommer detta att ge ifrån sig av sitt innehåll och befrukta det
medvetna som en fontän med levande vatten”.
Det omedvetna är neutralt och dess normala funktion är
enligt Jung att kompensera den medvetna positionen. Ju mer ensidig den medvetna
ståndpunkten är desto mer smärtsam och farlig kan den omedvetna reaktionen bli.
”Om naturen kränks så tar hon hämnd”. Processen att närma sig det omedvetna kan
föra in sökaren i kaos och mörker och hen måste vara beredd att möta, acceptera
och integrera sin skugga. Då kan sökaren förena det medvetna och det omedvetna
och skapa balans på en ny nivå. Alkemisterna såg detta som en kemisk process
medan Jung betraktar det som en psykisk process – en psykisk syntes som också
är en gudomlig, helig upplevelse. Han skriver dessutom att insikterna bör göras
verkliga, något som jag tolkar som att den balanserade människan som åstadkommit
coniunctionis i sitt inre också måste
ta sitt ansvar för världen och världens tillstånd. Nu hör det ju till bilden av
Jung att han hade en ganska pessimistisk syn på världen – inte så underligt med
tanke på att han upplevde både det första och det andra världskriget, nazismen
och stalinismen och även det kalla kriget. Han ansåg att även om det kollektiva
omedvetna är neutralt så är det godas krafter inte tillräckliga för att
frambringa en rationell värld eller ett etiskt uppträdande hos individen. ”Det
omedvetna är både gott och ont och ändå ingetdera, matrisen för alla
möjligheter”.
Jag kan bara instämma och till läsaren överlämna denna djupa
insikt: I Drömtiden finns matrisen för alla möjligheter. Eller som
traditionella navajoer kan säga: Livet går ut på att balansera motsatser.
Etiketter:
alkemi,
Carlos Castaneda,
CG Jung,
Psykologi och alkemi,
shamanism
fredag 24 februari 2017
Seidr 5.0 – A Guide to Nordic Shamanism
The first Swedish
edition of Seidr was published in 1985. The English version is based on
the fifth edition that was published in 2016 and is focused on the distinctive
features of Nordic shamanism.
The book is both a theoretical and a practical guide to Nordic shamanism with extensive accounts of sacred sites, non-ordinary reality, Dreamtime, vision quests, soul journeys, power, magic, runes, seidr, ceremonies and shamanic medicine.
Seidr 5.0 incorporates new perspectives on synchronicities and archetypes as well as impulses from quantum physics, alchemy and deep psychology in an attempt to develop Nordic shamanism in a creative direction. It is really about time to publish an English edition of Nordic shamanism and its creative possibilities in the twenty-first century.
Shamanism is about finding and walking one’s own way. The aim of this book is to serve as a manual and a guide to the strange world of the Nordic shaman – a world that is possible to enter for anyone who is willing to let go of self-importance and start walking in humility on Mother Earth.
The book is both a theoretical and a practical guide to Nordic shamanism with extensive accounts of sacred sites, non-ordinary reality, Dreamtime, vision quests, soul journeys, power, magic, runes, seidr, ceremonies and shamanic medicine.
Seidr 5.0 incorporates new perspectives on synchronicities and archetypes as well as impulses from quantum physics, alchemy and deep psychology in an attempt to develop Nordic shamanism in a creative direction. It is really about time to publish an English edition of Nordic shamanism and its creative possibilities in the twenty-first century.
Shamanism is about finding and walking one’s own way. The aim of this book is to serve as a manual and a guide to the strange world of the Nordic shaman – a world that is possible to enter for anyone who is willing to let go of self-importance and start walking in humility on Mother Earth.
This is the
opinion of the Saami shaman Eirik Myrhaug after reading Seidr 5.0: ”Eriksson has
a Nordic starting point for his shamanism, but he has also been much inspired
by Saami shamanism. He also brings in perspectives from quantum physics into a
shamanic world view and that makes the book very up to date. It can be used as
an encyclopedia of shamanism. This book is recommended!”
Details: ISBN 978-91-978832-8-3. 96 pages, A5, hardcover spiral. When the book is ordered directly from norrshaman the price is (postage included) €25, £20, $30. The book will also be available at Amazon and the Swedish web sites Adlibris and Bokus.
Details: ISBN 978-91-978832-8-3. 96 pages, A5, hardcover spiral. When the book is ordered directly from norrshaman the price is (postage included) €25, £20, $30. The book will also be available at Amazon and the Swedish web sites Adlibris and Bokus.
onsdag 1 februari 2017
Course in Rune Magic and Shamanism
A course with Jörgen I. Eriksson 21-24 September 2017 in
Tiveden, Southwest Sweden.
Rune magic is an integral part of a Nordic shamanic way of knowledge that was long forgotten but has come back with great strength towards the end of the 20th century. The runes are now flowing into our own time in a dynamic and creative way. This course is held in the wilderness area of Tiveden.
Rune magic is an integral part of a Nordic shamanic way of knowledge that was long forgotten but has come back with great strength towards the end of the 20th century. The runes are now flowing into our own time in a dynamic and creative way. This course is held in the wilderness area of Tiveden.
The runes possess a great inherent power. They
represent knowledge from Mother Earth and do express the totality of all
knowledge that is dispersed everywhere. The runes are archetypes originating
from the beginning of creation and they are doorways into Dreamtime, the
non-ordinary reality. They can be utilized to bring healing, harmony and
balance to humans, animals, plants, minerals and Mother Earth.
In this course the participants will work with the runes
in combination with other shamanic methods such as soul journeying, vision
quests and walkabouts, ceremonies at sacred sites and the Nordic variant of the
sweat lodge. The course also deals with the many connections between rune magic
and quantum physics, alchemy and the concepts of archetypes and
synchronicities. The aim is to give the participants a personal understanding
of how the runes can be used as tools in order to think and act in beauty and
contribute to harmony and balance in the world. The runes will help
participants to find their own unique ways to knowledge and power.
Venue: The Hos Martha & Anders conference centre in Perstorp,
Tiveden. You will find it on this map.
All
practicalities are handled by Sabrina
Biscardi at Terra Sacra in London. More information on the course, costs,
registration, travels etc at norrshaman.
Jörgen I. Eriksson has worked in the Nordic shamanic tradition for more
than 35 years. He has written several books on Nordic shamanism and on Saami
and Navajo spiritual traditions. His book Rune
magic and shamanism has been translated into English, German and Estonian. His
work is presently focused on runes, synchronicities and quantum physics and on reawakening,
protecting and preserving sacred sites. More info at norrshaman.
söndag 8 januari 2017
Om C G Jungs strövtåg i Drömtiden
Åren
mellan 1913 och 1916 var tumultartade för psykiatrikern C G Jung. Han hade
brutit med sin mentor och kollega Sigmund Freud (det tackar vi för!) och
hamnade därmed i det psykoanalytiska kylskåpet. Han hade haft starka drömmar
som förebådade första världskrigets katastrofer och våldsamheter. Jung var inne
i en kaotisk kris som han försökte bearbeta med egen drömanalys och genom att
utveckla den metod som han kallade aktiv
imagination. Under en treårsperiod steg han ner i sin eget innersta djupa
mörker, skrev ner alla upplevelser och budskap och fångade också många av
visionerna i målningar. Allt detta samlade han i sina svarta anteckningsböcker,
bearbetade materialet och förde över det i vackert handskrivet skick till en
bok med röda pärmar.
Denna röda bok kom Jung att arbeta med i 16 år alltså fram till 1929/30. I en epilog som han hade tänkt sig skulle avsluta boken avbryter han sig mitt i en mening och lägger hela projektet åt sidan. Förklaringen finns i denna ofärdiga epilog där Jung skriver att det var bekantskapen med alkemin som förde honom bort från boken. Det var alkemin som gjorde det möjligt för honom ”att absorbera den överväldigande kraften i de ursprungliga upplevelserna. Med hjälp av alkemin kunde jag slutligen ordna dem till en helhet.”
Denna röda bok kom Jung att arbeta med i 16 år alltså fram till 1929/30. I en epilog som han hade tänkt sig skulle avsluta boken avbryter han sig mitt i en mening och lägger hela projektet åt sidan. Förklaringen finns i denna ofärdiga epilog där Jung skriver att det var bekantskapen med alkemin som förde honom bort från boken. Det var alkemin som gjorde det möjligt för honom ”att absorbera den överväldigande kraften i de ursprungliga upplevelserna. Med hjälp av alkemin kunde jag slutligen ordna dem till en helhet.”
Alkemin
hjälpte Jung att få någon sorts ordning på de märkvärdiga och starka upplevelserna
men det var upplevelserna i sig som gjorde det möjligt för honom att utveckla
sin egen variant av djuppsykologi och teorierna om individuationen, självet,
symboler, arketyper, synkroniciteter och det kollektiva omedvetna. I boken Mitt liv berättar Jung ganska ingående
och öppenhjärtigt om de intensiva åren som gav upphov till Röda boken. Han
säger där att det tog honom 45 år att kunna ”infånga de ting som jag då
upplevde och skrev ned”. Han beskriver upplevelserna som en lavaström som
tvingade sig på honom. ”De år då jag helt var upptagen av de inre bilderna var
de viktigaste i mitt liv, varunder allt väsentligt avgjordes. Därmed tog det
hela sin början, och de senare detaljerna är endast kompletteringar och
förtydliganden. Mitt senare livsverk bestod i att utarbeta det som under dessa
år hade brutit fram ur det omedvetna och sånär hade dränkt mig. Det var
råmaterialet för ett livsverk.”
Jung
själv hittade aldrig fram till någon vettig form att publicera Röda boken i och
det beror säkert delvis på att han fruktade att hans vetenskapliga renommé
skulle ta skada av ett offentliggörande av de flummiga upplevelserna och mötena
i det omedvetnas sfär. Hela Röda boken kan betraktas som en väldigt personlig och
lång katarsis och initiation i andlig kunskap och vem vill väl skylta med att
visa upp sina skuggsidor på detta sätt? När Jung avled 1961 var boken
fortfarande opublicerad och skulle så förbli ända till 2009 sedan hans
efterlevande efter lång tvekan gått med på publicering. Nu finns The Red Book i två olika versioner, dels
som en vacker faksimilutgåva med alla Jungs målningar och hans egen gammaltyskt
handskrivna text, dels som A Reader’s
Edition med enbart textenöversatt till engelska och transformerad till
normalt typsnitt. Båda versionerna har en lång och väldigt bra inledande text
av Jung-kännaren Sonu Shamdasani. Det kalligrafiska konstverket kostar cirka
2000 kr medan läsupplagan går på 400 kr. Den är på 580 sidor och det är den som
jag nu har tagit mig igenom – med viss möda. För mig är det obegripligt att
förlaget (W.W. Norton & Company) inte har lagt in några målningar alls i A Reader’s Edition. Som läsare känner
jag mig lämnad i sticket när redaktör Shamdasani med liv och lust i långa
fotnoter analyserar bilder som jag inte kan se.
Det
är självfallet oerhört svårt att i en recension ge någon sorts rättvis
beskrivning av detta ytterst märkliga verk. Vad är det som ska recenseras?
Jungs litterära stil? Kvaliteten på hans möten med arketyper ur det kollektiva
omedvetna? Innehållet i budskapen från de andliga budbärarna? Jungs egna
slutsatser av mötena – i den mån de går att särskilja från de andliga
gestalternas åsikter? Finns det över huvud taget något som är allmängiltigt i
Jungs upplevelser?
För
min del väljer jag att sikta in mig på sådant som tangerar shamanism och magi –
och det är faktiskt en hel del. Jungs metod med aktiv imagination påminner väldigt starkt om nyshamanismens
själsresor. I stället för trumma använder Jung helt enkelt inre bilder för att
stiga ned i sitt inre mörker. Och hans upplevelser där skulle kunna vara
hämtade ur Michael Harners böcker om core
shamanism. Jung rör sig in i märkliga landskap där han möter andliga
gestalter som genom långa dialoger förser honom med floder av andliga insikter.
Till att börja med sker mötena huvudsakligen med Jungs egen kvinnliga själ men
efterhand dyker allt fler andra gestalter upp – ofta modellerade efter bibliska
gestalter som Elijah, Salome och Kristus, eller från andra klassiska
traditioner som Ammonius, Izdubar och Philemon, som också blir huvudläraren.
Till och med gnostikernas högste gud Abraxas kommer med på ett hörn.
Jung
överöses med information från dessa varelser och det är lätt att föreställa sig
hans känsla av att bli överväldigad och rent av vara på väg in i galenskap.
Samtidigt är det mödosamt att ta sig igenom alla dessa budskap – efter ett tag
får jag en stark känsla av att allt tuggas om gång på gång, hela tiden. Ibland
känns The Red Book som en neverending story och här finns
ytterligare en likhet med nyshamanismens själsresor. Den som har hållit på med
själsresor ett tag märker att det mesta kommer igen och upprepas, om än med
lätta variationer. Och en fråga som inställer sig är: upplever Jung (och
nyshamanen) det som han vill uppleva,
får han de budskap som han vill ha;
eller kommer allt från en källa utanför och bortom?
Ur
Jungs lavaström av upplevelser där själva kärnan är den eftersträvade inre
föreningen av manligt och kvinnligt, ljus och mörker, intellekt och känsla, plockar
jag upp några citat av intresse för shamaner och magiker:
”Det
som var mest väsentligt var inte att tolka eller förstå fantasierna utan att
uppleva dem.” (Läsaren ser säkert parallellen till Castanedas tes om att
”uppleva energin direkt”.)
”Min
väg är inte er väg, därför kan jag inte undervisa er. Vägen finns inom oss, och
inte i gudar, lärdomar eller lagar… Det finns bara en väg och det är din väg…
Må var och en gå sin egen väg.”
”Hur
kan jag uppnå hjärtats kunskap? Man kan uppnå denna kunskap enbart genom att
leva sitt liv fullt ut.”
”Du
ska öppna själens portar för att låta den mörka floden av kaos strömma in i din
ordning. Om du förenar det ordnade med kaos frambringar du det gudomliga
barnet, den högsta meningen bortom mening och meningslöshet.” (Alkemi i
superkort sammanfattning.)
”Du,
man, ska inte söka det feminina i kvinnor, utan söka och erkänna det i dig
själv, eftersom du äger det från början. Du, kvinna, ska inte söka det
maskulina i män, utan ta på dig det maskulina i dig själv, eftersom du äger det
från början.”
”Vi
behöver dödens kylighet för att se klart. Livet vill leva och dö, börja och
sluta… Döden lär mig hur jag ska leva. Utan döden skulle livet vara
meningslöst.” (Kanske kommer även andra än jag att åter tänka på Castaneda och
hans resonemang om döden som den bästa rådgivaren?)
”Det
finns inte många sanningar, bara några få. Deras mening är för djup att förstå
annat än i symboler.”
”Kristus
levde bara sitt eget liv och imiterade ingen. Han försökte inte efterlikna
någon modell. Om jag således verkligen imiterar Kristus så imiterar jag ingen
utan jag går min egen väg och jag kommer inte längre att kalla mig kristen.”
”Det
finns bara en väg och det är din väg; det finns bara en frälsning och det är
din frälsning… Du måste fullfölja den väg som finns inom dig… På denna väg
växer himmel och helvete samman och på denna väg förenas kraften i det undre
och kraften i det övre. Vägens natur är magisk.”
”Vår
frihet ligger inte utanför oss, utan inom oss… Man skapar inre frihet bara
genom symbolen… Frälsningen är en lång väg som leder genom många portar. Dessa
portar är symboler.”
”Det
är ett misstag att tro att det finns magiska metoder som man kan lära sig. Man
kan inte förstå magi. Magi stämmer överens med oförnuft som man inte kan
förstå. Det magiska är gott och ont och varken gott eller ont… Vi behöver magi
för att kunna ta emot eller framkalla budbäraren och kommunikationen med det
obegripliga… Den magiska vägen uppstår av sig själv. Om man öppnar upp för kaos
uppstår också magi. Man kan lära ut den väg som leder till kaos, men man kan
inte lära ut magi… Magi är ett sätt att leva… Man kan inte säga vad effekten av
magi kommer att vara, eftersom ingen kan veta det i förväg därför att det
magiska är det laglösa, som uppstår utan regler och av en slump.” (Detta pekar
fram mot Jungs teorier om synkroniciteter som dock inte är slumpartade utan
snarare uttryck för en icke-kausal ordning.)
Jung
får ett uppdrag från det omedvetna att skapa en ny sorts religion och genom
hela Röda boken brottas han med kristna symboler, vilket säkert kan förklaras
inte bara av hans uppväxt i en prästfamilj utan också av den tidens allmänt
omfattade paradigm i Europa. Bokens sista kapitel avslutas med en dialog mellan
Philemon och Skuggan, som i själva verket är Jesus. Slutrepliken från Jesus
blir: ”Jag bringar er lidandets skönhet”. Men dessförinnan för Jung själv ett långt
resonemang om Guden som han betraktar som en arketyp i det kollektiva omedvetna.
Här följer ett kort citat ur detta resonemang:
"Genom
att förenas med självet når vi Guden, som i sig förenar Himmel och Helvete...
Jag har upplevt detta. Det har hänt i mig. Och det hände definitivt på ett sätt
som jag varken väntade mig eller önskade mig. Upplevelsen av Guden i denna form
var oväntad och oönskad... Självet är inte Guden, fastän vi når Guden genom
självet. Guden är bakom självet, ovan självet, självet i sig självt, när han
framträder. Men han framträder som vår sjukdom, som vi måste hela oss själva
ifrån. Vi måste hela oss själva från Guden, eftersom han också är vårt tyngsta
sår... Om jag bär mig själv befriar jag mänskligheten från mig själv och helar
mig själv från Guden."
Märk
väl att Jung skriver Guden och inte Gud. Eftersom Guden är en allomfattande
arketyp (annars vore den ju inte Guden) innehåller den också Djävulen. Jungs The Red Book är en rapport från Drömtiden
och själens mörka skrymslen och den handlar primärt om att finna sin egen unika
väg till att bli en fullödig människa.
"Tiden
har kommit när var och en måste göra sitt eget frälsningsarbete".
Etiketter:
aktiv imagination,
C G Jung,
magi,
Röda boken,
shamanism,
The Red Book
måndag 26 december 2016
Möte med valkyria på Rösaring
Det kan vara en stor upplevelse att just vid
vintersolståndet vandra den 500 meter långa ceremonivägen på Rösaring i
Upplands-Bro. Den som gör det klockan 12 vid klart väder vandrar inte bara rakt
in i områdets största gravhög utan också rakt in i solen.
Jag och min medvandrare hade bestämt oss för att göra denna
vandring just klockan 12 den 21 december men av flera skäl blev vi tvungna att
skjuta på det hela till den 22 december och dessutom tog medvandraren tåget en
timme för tidigt så nu stod vi vid ceremonivägens början fel dag och fel tid.
Men det visade sig ändå vara helt rätt tid, dag och plats. Ingenting sker ju av
en slump.
Just som vi förberedde oss för att inleda vandringen blev vi
varse en ryttare till häst som närmade sig. Såväl ryttare som häst hade
reflexväst och vår första tanke var: En polis! Men det visade sig vara en mogen
valkyria som långsamt närmade sig och lite avvaktande sökte kontakt med oss.
Valkyrian (och även hästen) var verklig. Vi hade mött en av Rösarings mänskliga
väktare och hon hade intressanta saker att berätta.
Det handlade om att nya markägare efter Säbyholms nedlagda
naturbruksgymnasium har satt upp vägskyltar och bommar i uppenbar avsikt att
försvåra åtkomsten till Rösaring. Jakttorn har också uppförts i området, som
till stor del är naturreservat enligt beslut av länsstyrelsen 2015. Jakt i ett
naturreservat? Biltrafik förbjuden på vägen som leder till parkeringsplatsen
vid Rösaring? Valkyrian var upprörd och berättade att hon har inlett en dialog
med ansvariga på länsstyrelsen om den nya markägarens tilltag.
Jag har genomfört ceremonier på Rösaring sedan början på
1980-talet men under alla dessa år aldrig mötts av förbudsskyltar eller
jakttorn. Rösaring är en av de heliga platser som vi beskriver i vår bok Heligt landskap, men när den skrevs var
området ännu inte skyddat som naturreservat utan bara som Natura 2000-område. Det
är onekligen lite märkligt att naturreservatet inte (ännu i alla fall) omfattar
hela ceremonivägen och området med gravrösen och den stora stenlabyrinten som
gett platsen dess namn. I och för sig skyddas den delen av kulturminneslagen,
men ändå.
Efter vår ceremoni gjorde jag en del efterforskningar och
fick snabbt fram följande: ägare till Säbyholms marker är ett bolag på Ekerö
som heter Ladza Förvaltning. Deras
affärsidé med Säbyholm är att renovera och bygga om naturbruksgymnasiets tomma
lokaler till dyra bostadsrätter. Ett antal nya bostäder kommer också att byggas
på området. Är det detta bolag som försöker smygprivatisera Rösaring? I
länsstyrelsens beslut om naturreservat nämns också en annan berörd markägare: Carl Wingårdh på Toresta gård som
ligger lite nordost om Rösaring, alldeles intill konferensanläggningen
Thoresta. Kan det vara Toresta eller Ladza som tänker sig någon sorts
jaktturism på Rösaring?
Rösaring ligger i Upplands-Bro kommun som på ett föredömligt
sätt har skyltat vandringslederna i området och satt upp nya informationstavlor
om fornminnesplatserna. Det visar sig att kommunen redan har fått ta emot
frågor från upprörda kommuninvånare som ställt sig undrande inför jakttornet
och skylten som förbjuder biltrafik. Kommunens svar har gått ut på att 1)
vägarna i området är enskilda och att kommunen inte har någon juridisk
möjlighet att ta bort vägskyltar där och 2) att det är länsstyrelsen som
ansvarar för naturreservatet.
Nu har såväl kommunen som länsstyrelsen fått nya frågor om
hur de ser på att en privat markägare försöker begränsa tillgången till
Rösaring och om det inte är en överträdelse av bestämmelserna för reservatet
att bygga jakttorn. Punkt fyra i bestämmelserna säger nämligen att det är
förbjudet att ”uppföra byggnad, mast eller annan anläggning”. Mer om reservatet
och bestämmelserna finns här: http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/SiteCollectionDocuments/Sv/djur-och-natur/skyddad-natur/Naturreservat/beslut-och-skotselplan-2/Rösaringsåsen%202015-07-03%20beslut.pdf
Det ska vara fri tillgång till Rösaring! Det är därför bra
om så många som möjligt aktivt markerar närvaro på platsen, bl a genom att
använda den vanliga bilvägen och parkeringen. Samtidigt är det naturligtvis bra
om flera personer uppvaktar både Upplands-Bro kommun och länsstyrelsen med
frågor och synpunkter.
Länsstyrelsen: http://www.lansstyrelsen.se/stockholm
Upplands-Bro kommun: http://www.upplands-bro.se/
torsdag 8 december 2016
Uppskattning för nya boken Sejd 5.0
”Jörgen I Eriksson har oppdatert sin bok "Sejd - en
vägledning i nordlig shamanism". Den første utgaven kom i 1985 og den
siste i september 2016. Kapitlet "Shamansk filosofi" er inndelt i 154
"punkter", det gjør filosofien lett forståelig. Boken er både en
teoretisk og praktisk veiledning i sjamanisme. Eriksson har et nordisk
utgangspunkt for sin sjamanisme, men han har også hentet mye fra samisk
sjamanisme. Han trekker også inn en kvantevitenskapelig perspektiv på
sjamanistisk forståelse og det gir boken aktualitet. Boken kan lett leses av
norske lesere og brukes som oppslagsbok i sjamanisme. Boken anbefales!”
En av Eiriks vänner på Facebook lägger till: ”Jeg har kjøpt ALLE hans bøker og anbefaler dem varmt!”
Och från en svensk läsare av
Sejd 5.0 har jag fått följande reaktion: ”Har nu läst igenom boken, slukade
den. Det var efterlängtad näring. Ja andlig måltid. Kommer givetvis att läsa
den om och om igen genom att slå upp vissa kapitel. Men herregud vad jag måste
vart hungrig på denna visdom, lite förvånad själv av mitt sätt att åka in i
boken så där, kanske typ en känsla av en befriad zon.”
Just så är Sejd 5.0 tänkt – som en
port in i Drömtiden, en virvel in i en befriad zon, en spiral in i den kosmiska
holo-rörelsen.
Sejd 5.0 går att beställa direkt
från mig – jorgen.i.eriksson@bredband.net
– eller från Adlibris, Bokus och Bokbörsen.
Etiketter:
Eirik Myrhaug,
nordisk shamanism,
samisk shamanism,
Sejd 5.0
söndag 27 november 2016
Magiska runor och heliga platser
Tre dagar med runmagi i Tiveden 28 – 30 april 2017 med
Jörgen I Eriksson.
Det rör sig i den kosmiska väven och runmagin har återkommit
med stor kraft i dagens värld. På den här kursen i den magiska Tiveden (= Tyrs
skog) undersöker vi på djupet runornas väsen och inneboende kraft. Runorna är
arketyper som funnits inbyggda i skapelsen ända sedan dess början med Big Bang.
De rymmer en kosmologi som stammar från Drömtidens heliga varelser, ”arla i
urtid” och som har många beröringspunkter med mer sentida kunskapsfält som kvantfysik,
alkemi och djuppsykologins teorier om synkroniciteter. Under denna kurs kombinerar vi runorna med andra traditionella metoder som utesittning, landskapsgång, sejd och skakande badstugan för att undersöka och utveckla deras fulla potential. Avsikten är att deltagarna ska hitta sin egen väg till att använda runorna som hjälpmedel för att tänka och handla i skönhet.
Kursen hålls på den ekologiska kursgården Hemma hos Martha& Anders i Perstorp, Tiveden. Inkvarteringen sker i 2-, 3- eller 4-bäddsrum med frukost, lunch och middag gjord på ekologiska och säsongsbaserade lokala råvaror. På gårdens ägor ligger det heliga berget Stavahall vid sjön Unden och nästgårds finns Tivedens nationalpark där vi ska göra en gemensam landskapsgång till sällan besökta heliga platser.
Hitta Perstorp på karta. Med bil tar det ungefär tre timmar från såväl Göteborg som Stockholm. Närmaste järnvägsstation är Laxå. Från Laxå går det buss till Perstorp.
Tid: Kursen börjar kl 13 fredagen den 28 april och slutar kl 16 söndagen den 30.
Pris: 2800 SEK (allt inkluderat, alltså även boende och
mat).
Anmälan: Till jorgen.i.eriksson@bredband.net eller norrshaman@gmail.com. Anmälan blir bindande
först när anmälningsavgiften på 1000 SEK har betalats till Jörgens
plusgirokonto 4229295-3 eller bankgiro 375-6038.
Mer info om kursen på www.norrshaman.net.
onsdag 23 november 2016
David Bohm transcenderar fysik och filosofi

Min ingång i Bohms teorier har gått via forskare och
författare som David Peat och Rupert Sheldrake som båda citerar generöst
ur hans arbeten. Det har fört mig fram till Bohms egen Wholeness and the Implicate Order (Routledge Classics 2002) som är
en sammanställning av artiklar som publicerats på lite olika håll. Den kan
också ses som Bohms bidrag till att utveckla ett icke-fragmentariskt tänkande,
som han menar är förutsättningen för att lösa världens många och stora problem.
Bohm som alltså var fysiker understryker att fysiken behöver
en ny teoretisk struktur där rum, tid, materia och rörelse beskrivs på nya
sätt. Han försöker skapa en kvalitativt ny teori som går bortom både Einsteins
relativitetsteori och kvantfysiken. Båda dessa ser han som begränsande
abstraktioner och approximationer medan hans egen teori om den implicita och explicita ordningen (implicate
and explicate order) går bortom allt detta och betraktar kosmos, materien,
livet och medvetandet som projektioner från en gemensam grund. Denna grund för ”allt
som är” kallar han the holomovement,
alltså holo-rörelsen, helhetsrörelsen.
Jag ska försöka bena upp dessa begrepp. Den implicita
ordningen är det som alla företeelser kommer ut ur. I den smälter alla tillvarons
olika aspekter samman, där är inte partiklar längre autonoma och separat
existerande. ”Det som är” är en process av ständig rörelse och förändring. Alla
föremål, företeelser och händelser är former som abstraheras ur denna process, som
Bohm betecknar som en okänd och odefinierbar totalitet av flödande rörelse.
Allt som finns är tillfälliga manifestationer eller aspekter av den
underliggande kosmiska rörelsen. Denna existensens totalitet är ”enfolded”, alltså innesluten, i den
mångdimensionella implicita ordningen och ”unfolds”,
vecklar ut sig, i det som han kallar den tredimensionella explicita ordningen,
som i stort sett är detsamma som den verklighet vi känner.
Den implicita ordningen är primär, oberoende existerande och
universell, medan den explicita ordningen är det som flödar ut ur den implicita
ordningen och är sekundär och avledd med separerade former som vi kan observera
med våra sinnen och våra instrument.
I princip är den implicita ordningen en multidimensionell
verklighet, ”en obruten helhet som inkluderar hela universum med alla dess ’fält’
och ’partiklar’”. Materia och medvetande är bara olika aspekter av den
implicita ordningen och i denna högre dimension är medvetande och materia ett. Också
kunskapen om denna process är en process, en abstraktion från det enda och
totala flödet, som är grunden både för verkligheten och för kunskapen om denna
verklighet. Den implicita ordningen ”bärs” i sin tur av the holomovement, holo-rörelsen, som är en obruten och odelad
totalitet; odefinierbar och omätbar.
Den implicita ordningen har alltså sin grund i holo-rörelsen,
som enligt Bohm, befinner sig i ett tillstånd av oändligt flödande inne-slutande
och ut-vecklande enligt ”lagar” som vi för det mesta bara har en vag kännedom
om och som i sista hand kan ligga bortom vårt vetande. Denna holo-rörelse, som
alltså är alltings urgrund, innehåller ett enormt hav av energi som genom den
implicita ordningen manifesterar sig i den explicita ordningen. Bohm gör en
liknelse mellan detta energihav och de hav som vi känner till och beskriver den
explicita ordningen, alltså världen som vi känner till, som krusningar på
havets yta. Big bang är då helt enkelt en större krusning på detta energihav.
Vad kan vi göra av dessa teorier idag? För min del ser jag
väldigt tydliga beröringspunkter mellan urfilosofi och Bohms paradigm. Kanske
är Drömtiden mer eller mindre detsamma som the
implicate order? Och då kanske Urds väv är detsamma som the holomovement? Jag har tidigare tänkt
mig att Urds väv är en symbolisk beskrivning av kosmos, men nu undrar jag om
det inte är en faktisk beskrivning. I Urds väv ryms alla de fält som den
avancerade fysiken och biologin teoretiserar om, såsom kvantfält och morfiska
fält. Och stommen i den nordiska shamanismen – runmagin – tycks rymma allt
detta. I Utharken finns kunskapen om alltings ursprung och väsen.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)